Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Vokser især i USA: Baum und Pferdgarten fremlægger 2022-regnskab

Baum und Pferdgartens nye årsregnskab for 2022 viser fremgang – især udenfor Skandinavien med det amerikanske marked som et af de vigtigste sidste år.
Baum und Pferdgartens nye årsregnskab for 2022 viser fremgang – især udenfor Skandinavien med det amerikanske marked som et af de vigtigste sidste år.

Da Baum und Pferdgarten i 2021 fremlagde resultaterne for det udfordrende år 2020, var det – ikke overraskende – med tydelige spor af den krise, branchen pludselig befandt sig i. Bruttofortjenesten var gået tilbage, fra 45,8 millioner kroner i 2019 til 34,6 millioner i 2020. Årets resultat var også nedadgående og endte på 15,6 millioner kroner mod 23,2 millioner i 2019.

Men brandets nye regnskab for 2022, som netop er blevet fremlagt, viser, at Baum und Pferdgarten så småt er på vej tilbage igen på samme vækstkurve inden pandemien.

Her ses det nemlig, at bruttofortjenesten nu er oppe på 40,3 millioner kroner, hvilket dog er en mindre tilbagegang fra de 41 millioner året før. Bundlinjen nærmer sig også tiden før corona og lander på 22,3 millioner kroner mod 18,6 millioner kroner i 2021. Egenkapitalen er vokset til 40,5 millioner kroner mod 35,8 ved fremlæggelsen af sidste års regnskab. Ifølge brandet selv, og med CEO Teis Bruun i front, vækker resultaterne da også tilfredshed i virksomheden.

“Ledelsen har løbende revurderet forventningerne til selskabets drift og kan konstatere, at den økonomiske udvikling, det afledte resultat og de bagvedliggende parametre imødekommer ledelsens forventninger og karakteriserer derfor resultatet som tilfredsstillende,” skrives der i regnskabets ledelsesberetning

USA vækster fortsat

Baum und Pferdgarten sælges i dag internationalt af over 500 uafhængige forhandlere verden over – men der er stadig stort potentiale globalt, lyder det i regnskabet, hvor der også står, at det især var ét attraktivt marked, der var i fremgang sidste år.

“I henhold til ledelsens strategiske udviklingsplan er andelen af engrossalg udenfor Skandinavien stigende, hvor det amerikanske marked i 2022 er et af Baum und Pferdgartens væsentligste eksportmarkeder,” skrives der og noteres, at investeringer i og udvikling af egen webshop også har været et stort fokus for virksomheden i 2022.

Men på trods af fortsat god respons internationalt, er Baum und Pferdgarten – ligesom resten af branchen – tøvende, når det kommer til at sætte forventningerne alt for højt for indeværende år.

“Ledelsen forventer, starten af regnskabsåret 2023 påvirket af de internationale konjunkturer, der også har haft indvirkning i slutningen af regnskabsåret 2022. Dog forventes det, at Baum und Pferdgarten, i regnskabsåret 2023, fortsat har en sund og stærk drift. Der vil fortsat være fokus på yderligere investeringer i udvikling af brandet, samt yderligere fokus på udvikling af internationale engrosmarkeder samt egen webshop. Derudover vil der fortsat være fokus på at forstærke back-end infrastruktur og IT.”

Se billederne og læs anmeldelsen af Baum und Pferdgartens AW23-show herunder.  

Baum und Pferdgarten took us to the cinema