Boozt øgede omsætningen med 16 procent i 2022
Både Black Friday og efterårssalget oversteg forventningerne og vendte et udfordrende 2022 til et år med stor vækst i toppen trods faldende bundlinje – og den samme omsætningsvækst forventes i 2023.Inflation og øgede leveomkostninger slukkede trods alt ikke forbrugernes online købelyst helt sidste år. Det viser de nye resultater fra Boozt AB for perioden 1. januar 1 til 31. december 2022, som virksomheden selv har fremlagt.
Her ses det nemlig, at den dansk/svenske netgigant løftede sin omsætning med 16 procent til 6,7 milliarder svenske kroner, svarende til cirka 4,5 milliarder danske, fra 3,9 i 2021. Bruttofortjenesten landede på knap 1,8 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 13,4 procent fra de knap 1,6 i 2021.
På bunden finder man dog en smule tilbagegang med et resultat, der lyder på 124,3 millioner kroner mod 130,4 året før. Et fald på 4,7 procent. Boozt havde da også et sværere første halvår af perioden, men indhentede det senere på året, hvor både Black Friday og salget i november blev bedre end forventet.
“Jeg er virkelig stolt af hele vores organisation, som vendte udfordringerne i 2022 til muligheder og sørgede for, at vi kan fremlægge disse fantastiske resultater i dag,” lyder det i en pressemeddelelse fra medstifter og CEO Hermann Haraldsson, der ligesom de fleste andre regner med øgede udfordringer i indeværende år.
Et år, som han, ifølge Detailwatch, går ind i med “større usikkerhed end nogensinde.” Alligevel forventer han, at Boozt i 2023 vil øge omsætningen yderligere med 5-15 procent.