Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW23, MODEUGE

“Der er et særligt sammenhold i dansk mode og børnemode"

Med afholdelsen af den 60. udgave af CIFF Kids blev det i sidste uge tydeligt, at Danmark kan noget ganske særligt, når det kommer til børnemodemesser.
Med afholdelsen af den 60. udgave af CIFF Kids blev det i sidste uge tydeligt, at Danmark kan noget ganske særligt, når det kommer til børnemodemesser.

“For os er CIFF Kids ikke en ‘ordremesse’. Vi er her for at vise vores brand frem og for at skabe nye relationer til både danske og udenlandske kunder. Og lige præcis dét er messen her rigtig god til. Det er de gode relationer, vi er her for.”

dan lød det onsdag eftermiddag på CIFF Kids fra Thomas Frederiksen fra det danske børnetøjfirma Wheat, der sidste sommer kunne fejre deres 20-års jubilæum, og som har været repræsenteret på messen i lige så mange år. Den 1. januar gik Thomas Frederiksen fra at være medejer og kommerciel direktør i firmaet til nu at udfylde rollen som CEO:

“Vi mener desuden, at vi alle har et ansvar for at løfte den danske børnemodebranche i flok. Der er et ganske særligt sammenhold i dansk mode og børnemode, og det sammenhold vil vi gerne bidrage til. Derfor er det også rigtigt dejligt, at CIFF Kids i denne sæson igen finder sted samtidig som CIFF.”

Med både flere udstillere og et større udstillingsareal var messen denne sæson større, end den har været de sidste par corona-prægede sæsoner, men opdelinger og fokus på de enkelte brands gav tid og ro til at gå på opdagelse imellem mærkerne. Til at skabe og pleje nye og gamle kontakter.

Også for de udenlandske mærker, som det finurlige Maison Tadaboum Paris, der arbejder med fine og farverige prints, var det relationerne og muligheden for at skabe et nyt netværk, der var den primære grund til, at de havde taget turen til København:

“Vi er her for at skabe nye kontakter, specielt til det nordiske marked. Vi oplever, at mange nordiske indkøbere ikke kommer til Playtime i Paris, og derfor har vi valgt at opsøge dem her i København,” fortæller medstifter og salgsdirektør Guillaume Cazaban.

Større fokus på design end certificeringer

Hos flere udstillere var det tydeligt, at fokus i højere grad var at formidle historien om deres brand fremfor at fremvise mest muligt tøj. Noget, der for den besøgende gjorde messen til en levende og interessant oplevelse.

Brands som Christina Rhode og Molo satte fokus på farver og prints, mens en mere neddæmpet og rolig farveskala ellers var i overvægt – og ikke overraskende også økologisk bomuld og uld. Men udover de økologiske materialer er certificeringer og bæredygtig produktion ikke det, der i første omgang tiltrækker kunderne. Det fortalte Ane Cecilie Remvig, Account Manager hos Molo, der var tilbage på CIFF efter flere års pause:

Kunderne går primært efter det interessante design og vores gode kvalitet. Vores certificeringer fungerer mere som en positiv added bonus.”

Udover børnetøj var der også masser af børneinteriør og legetøj at finde på CIFF Kids – og selv et enkelt skønhedsbrand, So Kind, henvendt til mødre og babyer, havde gjort sin entre i tråd med hovedmessens udvidede fokus på beauty. Og med et fyldt eventprogram med blandt andet trendtalks fra PEJ-gruppen og en talk om moderskab og perfekthedskultur fra To the Moon, Honey, var der, som både indkøber og presse nok at komme hjem med fra messen af både inspiration og ordrer.

Til juni, mere præcist den 18. – 20. juni 2023, afholdes CIFF Kids igen uafhængigt af Copenhagen Fashion Week. Dette gøres for at tilpasse sig indkøbernes budgetter og tidsplaner og dermed optimere betingelserne for udstillerne.