Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW23, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Dybt i DNA'et ligger en ny forståelse af, hvad dansk mode kan være

Oh land satte musik til Skall Studios design, som langt fra kun er nostalgisk romantik, men også leverer de pragmatiske hverdags-vibes, man har lyst til at gå i.
Oh land satte musik til Skall Studios design, som langt fra kun er nostalgisk romantik, men også leverer de pragmatiske hverdags-vibes, man har lyst til at gå i.

Skall Studio, onsdag den 1. februar klokken 11.00

Det begyndte med en elektronisk hymne, som gik over i bevægende lydlandskaber, indtil Oh Land selv gav en upbeat vokalfremførelse af Danmarks-sangen ’Sådan ligger landet’, der lå som en musikalsk kulisse for Skall Studios show i festsalen på Designmuseum Danmark. Og det var næsten til at blive nationalromantisk berørt over, hvor godt de tre elementer – stemningen i kompositionen, designet af tøjet og de historiske rammer – passede sammen. Jeg tror ikke, at nogen kunne gå derfra uden at have forstået denne sampak af moderne danskhed, som ligger i de to Skall-søstres DNA.

De to mode-darlings debuterede for blot tre år siden som show-brand og kunne sætte flueben ved alle de rigtige parametre for at blive optaget i det gode selskab i Copenhagen Fashion Week-regi, da de har arbejdet med ansvarlig produktion siden 2014. Deres feminine tilgang til hverdagstøj som en vindblæst, vintage sommerhusgarderobe i lys hør og bomuld slog igennem big time, og da den første vinter bankede på døren, overførte de værdierne til en pragmatisk kollektion, der fungerede godt indenfor de givne design-rammer.

Nu er det tredje gang, de præsenterer en kollektion til de kolde måneder, og Julie og Maria Skall skal have ros for at forholde sig til det liv, som de fleste af os lever på cykel, i bus eller tog, så tøjet passer dertil. De er egentlig inspirerede af det engelske højland med gode frakker og jakker med referencer til britiske duffel- og cottoncoats i marine, sort eller beige med tern på kraven og opsmøg på de vide ærmer, men også af de vamsede sweatre, som deres bedstefar gik i. Disse er blevet genskabt på Danmarks sidste strikkefabrik, for at holde produktionen hjemme – sat til komfortable bukser i mørke basisfarver.

Der var kommet mere suiting i blazerjakkerne, så de fulgte med tiden uden at bekende sig til en trend med brede skuldre eller taljenære indsnit, de fungerede bare i al deres enkelhed. Nyt var denim, selvfølgelig GOTS-certificeret (på kort og godt dansk: miljøvenlig i alle produktionsfaser) i to par boyfriend-jeans og en skjorte, som gjorde sig godt lag-på-lag over lun rullekrave og under en frakke. Det var ikke moderevolution, men et virkelig kvalificeret bud på anvendeligt, langtidsholdbart design i både stil og kvalitet.

Og selvfølgelig var den der også, den nostalgiske romantik, som de slog igennem med. Nu nystrøget og fortolket i et par fine, elfenbenshvide bluser og to sorte kjoler med henholdsvis spaghettistropper og trekvartlange ærmer, det hele med de mest delikate broderier og påsyede blonder. Til når livet er mere end hverdage.

Se hele kollektionen her