Mere inklusion: Zalando lancerer adaptiv kollektion til personer med handicap
Zalando er klar med en ny kollektion og tilhørende produktkategori, som er målrettet en ofte overset målgruppe – personer med fysiske handicap.Som en af Europas største onlineplatforme for mode har Zalando et ansvar for at favne bredt og mangfoldigt. Og det kommer de nu ét skridt nærmere med deres nye kategori med ‘adaptiv’ mode – tøj, som henvender sig til personer med fysiske handicap.
“Vi stræber efter at tilbyde et sortiment, der får alle vores kunder til at føle sig respekterede, inkluderede og repræsenterede. Ved at lancere adaptive modekollektioner fra vores egne brands samt Tommy Hilfiger håber vi at kunne tilbyde et varieret udvalg af stilfuld adaptiv mode på tværs af priser og størrelser ét sted. For os er det et meget vigtigt skridt i retning af vores målsætning om at tilbyde et inkluderende sortiment samt en inkluderende oplevelse for alle,” siger Joanna Hummel, direktør for Norden og Baltikum hos Zalando, i en pressemeddelelse.
Magnetknapper, elastiktalje og lynlåse, der kan lukkes med én hånd
Kategorien, der henvender sig til alle køn, kommer i første omgang til at indeholde en kollektion på omkring 140 pieces fra Zalandos egne brands samt kollektioner fra Tommy Hilfigers tilsvarende ‘Adaptive’-linje, der har eksisteret siden 2017. Produkterne omfatter både tøj, sko og accessories, som alle er skabt med personer med handicap og deres behov in mente. Det gælder blandt andet magneter på bagsiden af knapper, så de kan lukkes og åbnes med én hånd, trykknapper på ærmer, så længden på disse let kan justeres og en særlig lynlås, som ligeledes kan lukkes med én hånd.
Detaljer som elastik i taljen og sensorisk-venlige materialer er også med til at øge komforten for eksempelvis kørestolsbrugere og særligt sensitive. Af samme årsag er lynlås og knap fjernet og erstattet med elastik på jeans, mens lynlåse i siden af bukseben skal gøre det lettere for personer med proteser at få stramme bukser af og på.
Kollektionen samt kampagnematerialet er lavet i samarbejde med det kreative bureau All is for all, som specialiserer sig i at hjælpe brands med inklusion af og tilgængelighed for mennesker med handicap. Ifølge Zalando, er det planen at fortsætte med at udvide det nye sortiment og gøre kategorien mere synlig og lettere tilgængelig end på nuværende tidspunkt på deres platform.