Gensalg – et skalkeskjul for overforbrug?
Det voksende gensalgsmarked skal omtænkes, hvis det ikke skal føre til et nyt forbrugsloop, mener Louise Nyboe Andersen, der er Head of PR & Communication hos Skall Studio og forfatter til dette debatindlæg.Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Har du noget på hjerte? Skriv til os her.
Hos Skall Studio havde vi for et stykke tid siden besøg af en af de mange resell-udbydere, der for tiden oplever kronede dage, da flere modebrands som stimer af fisk søger mod resell-løsningen i jagten på at agere mere ansvarligt. Hos Skall Studio har vi altid godt kunne lide tanken om, at man tager ejerskab over de produkter, man sætter i verden. Derfor var vi også nysgerrige på resell-løsningen.
Men vi skulle ikke langt ind i salgstalen, før jeg oplevede, at de gode intentioner om at give tøjet et længere liv fik en lidt hul klang. For, som det med stor salgsiver og overbevisning i stemmen blev forklaret, vælger mange brands at kvittere med en voucher til køb af nye styles på deres website, når kunden har solgt sine brugte styles til deres resell-platform. Og her knækkede filmen. For hvis man tager de store briller på, handler en ansvarlig resell-løsning vel om at lade det brugte tøj cirkulere og dermed forsøge at holde den samlede mængde af tøj i verden nede. For, som jeg påpegede på mødet, bidrog denne voucher til nyt tøj vel egentlig bare til et nyt forbrugsloop? Jo, det måtte de to sælgere faktisk indrømme, og ved mødets afslutning sagde de, at de havde fået noget at tænke over.
Lige nu går det stærkt med nye ’ansvarlige’ initiativer i modebranchen, og derfor mener jeg, at det er vigtigt at huske at stille sig selv de rigtige spørgsmål i stedet for blot at go with the flow – som fiskene i stimen. Al ære og respekt for resell-løsningen. Den har bestemt sin berettigelse, men jeg mener, at man som brand skal sikre sig, at man kun kvitterer med vouchers til at købe brugt tøj på sin resell-platform og dermed understøtter en forretningsform, der lader det brugte tøj skifte hænder – i stedet for at tvinge kunderne til at købe spritnye styles, når de skiller sig af med det brugte. Eller endnu bedre: Helt dropper voucher-løsningen og i stedet betaler kunderne for det brugte tøj, så de har mulighed for at minimere deres garderobe. Ellers bliver resell-platformen jo blot et skalkeskjul for endnu mere overforbrug.
Hos Skall Studio har vi endnu ikke knækket koden for en take back-løsning. Som altid vil vi hellere tænke os om en ekstra gang. Endelig tror vi stadig på at skabe styles, som vores kunder har lyst til at beholde og ikke hurtigt sætter i cirkulation. Når tøj skifter hænder i et meget højt tempo, er det, i min verden, tegn på en usund tilgang til forbrug. Og ja, selvfølgelig ved jeg godt, at tøj med tiden skifter hænder, også Skall Studio-styles, men jeg synes, at det tempo, det foregår i, har noget at sige. Som brand ønsker vi at opmuntre til en anden og mere velbalanceret forbrugsadfærd, og pt. arbejder vi på nogle løsninger, der forhåbentlig vil få kunderne til at se deres ’gamle’ tøj i et nyt lys, så det ikke hele tiden behøver at skifte hænder. Lad os som branche blive ved med at stille spørgsmål og samtidig inspirere kunderne til en mere ansvarlig forbrugsadfærd.
Louise Nyboe Andersen er Head of PR & Communication hos Skall Studio.