Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Voksende genbrugsplatform øger indsatsen i Danmark

Norske Tise har indsamlet næsten 150 millioner kroner fra tre nye investorer – og det skal blandt andet bruges på at fremme væksten på det danske marked.
Norske Tise har indsamlet næsten 150 millioner kroner fra tre nye investorer – og det skal blandt andet bruges på at fremme væksten på det danske marked.

Konkurrencen er stor på onlinemarkedet for salg af genbrugstøj, hvor platforme som Vestiarie Collective på internationalt plan og Tise og Trendsales herhjemme på hver sin måde har fundet en vindende formular til at få godt fat i forbrugerne.

Norske Tise, der blev stiftet i 2016, har blandt andet brugt humor i reklamer til at åbne forbrugernes øjne for genbrug. Og det har virket, ser det ud til. Siden platformen lanceredes i Danmark i 2021 har mere end 350.000 danske brugere fundet vej dertil. Og nu er planen, at det tal skal stige yderligere. Tise har nemlig denne sommer fået et nyt stort rygstød i form af en millioninvestering på 20 millioner dollars – svarende til knap 150 millioner kroner. De kommer fra Bring Ventures, Ebay Ventures og den norske, statsejede klimakapitalfond Nysnø, som dermed tilslutter sig de øvrige investorer, Luxor Capital og VNV Global.

“Vi vil gerne inspirere vores brugere til at omlægge vaner uden at løfte pegefingeren. Derfor er der ikke kun gensalg af tøj på vores app, men også gode råd til at mindske sit forbrug. Vi har haft stor succes med at ramme de unge brugere med en mere humoristisk tilgang til et tungt emne, så vi gør det let og sjovt at handle genbrug og ændre vaner. Vi vil gerne udbygge den positive aktivisme overfor vores brugere og i samfundsdebatten,” siger Celine Schrøder Knauer, der er dansk landechef i Tise, i en pressemeddelelse.

Bring Ventures er en del af leveringsvirksomheden Bring – og transport og logistik er da også et af de områder, den nye investering skal bringe i fokus hos Tise.

“Vi ved, at logistik er én af de store barrierer, når folk skal købe genbrug. Derfor har det været en vigtig tilføjelse at få Bring med, så vi kan få en større indsigt og forhåbentlig være med til at sikre det næste gennembrud for gensalgsmarkedet,” siger Celine Schrøder Knauer videre.

Tise har mere end 2,5 millioner brugere i Norden, og siden sidste efterår har der været over 500.000 annoncer på platformen i Danmark.

Tise vil skabe kulturændring med humor: Hvert tredje tøjindkøb skal være genbrug