Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS23, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

En farverig kunstnersjæl: Helmstedt bruger hele paletten

Emilie Helmstedt graver dybt i sit brand-DNA for inspiration til Roots-kollektionen, og hendes talent spirer og blomstrer i en hyldest til naturen og håndarbejdet i en broget buket af farver, mønstre og materialer.
Emilie Helmstedt graver dybt i sit brand-DNA for inspiration til Roots-kollektionen, og hendes talent spirer og blomstrer i en hyldest til naturen og håndarbejdet i en broget buket af farver, mønstre og materialer.

Helmstedt, Royal Danish Theatre, torsdag den 11. august 2022 klokken 13.30

Med den fantasi og skaberkraft hun besidder, burde Emilie Helmstedt få lov til at arbejde nede på Gamle Scene med eventyrlige kostumer og kulisser. Lige i dag var det nu Balkonfoyeren på Det Kongelige Teaters første etage, der lagde parketgulv, guldstole og prismelysekroner til hendes humoristiske, overdimensionerede papmaché snegl og fluesvame. Dem havde hun skabt til at underbygge sit fantasifulde bud på tøj, som ikke ligner noget andet, og i kraft af sine unikke looks transcenderer alle trends, så det lever videre sæson efter sæson i et cirkulært forløb, ligesom den flora, hun er så fascineret af.

Det var ellers minderne fra barndommens italienske sommerferier, som prægede hendes designerdebut i Operaen på Christiania for fire år siden med silkekjoler, pyjamas og shorts-sæt håndmalet med sikre penselstrøg i maritime farver af hende med eksotiske fisk og stiliserede bølgeslag. Siden har hun mere og mere fundet inspiration i den danske muld, og det næsten naive jordbær-motiv er gået hen og blevet en favorit.

Til næste sommers Roots-kollektion har hun gravet dybere og fundet skønheden i de underjordiske beboere, så alle typer insekter er overført som grafiske mønstre på korte stropkjoler og lange kaftans. Ja, og også brugt dem som motiv til metalknapper på baggy cargo pants, der eksploderer i en symfoni af gul, orange, grøn og lilla i næsten Jackson Pollockske plamager, der også går igen i en kort jakke i smalriflet fløjl med matchende bukser. Samme farveskala bliver brugt i nogle virkelig flotte håndmalede blomster, hvis abstrakthed ligger kunne ligne fantasimotiver fra Fristaden, men nok er lige midt imellem afrikanske og finske (Marimekko) mønstre, syet op som casualwear til voksne og børn (i hvert fald til showet).

Kollektionsnavnet refererer også til gensyn med forrige sæsoners særpræg som sarte blomstermotiver, broderier og quilt samt variationer over pyjamas-temaet, som er blevet en del vigtig del af hendes design-DNA. Det kunne tidligere kamme lidt over i tuttenuttethed, men det virker, som om hun har fundet en balance og nedtonet det til fordel for de mere stærke, grafiske udtryk, og shortsene er nu vide i fin strik eller tætsiddende som en cykelrytters.

Når man ser det samlet på et show, kan de mange farver, mønstre og taktile tiltag virke overvældende, men som min yngre kollega, der også er stor fan af Helmstedt-universet, sagde: ”man plukker i kollektionen og vælger et enkelt stykke, som passer til ens stil og personlighed”. På den måde kommer det også til at virke endnu mere unikt. For er der noget Emilie Helmstedt er, så er det sin egen.

Se hele kollektionen her