Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS23, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Lovechild 1979 lagde et nyt, farvefuldt lag på det velkendte

Med ny designer ved roret tog Lovechild 1979 i dag ganske blidt hul på et nyt kreativ kapitel.
Med ny designer ved roret tog Lovechild 1979 i dag ganske blidt hul på et nyt kreativ kapitel.

Lovechild 1979, Thorvaldsens Museum, den 9. august 2022 klokken 11:30. 

De, der har fuldt med i Fashion Forums anmeldelser af Lovechild 1979 de sidste par år ved, at undertegnede sjældent formår at skjule sin begejstring for det danske brands karakteristiske feminine æstetik og ikke mindst eminente printdesign. Alt sammen kyndigt opfundet og orkestreret af stifter og kreativ direktør Anne-Dorthe Larsen. Eller tidligere kreativ direktør er det så nu. For hun har netop givet det kreative ror videre til en ny styrmand. I hendes sted er indtrådt designer Mia Kappelgaard, som skal tage Lovechild 1979 – og søsterbrandet Nué Notes i øvrigt – til “næste skridt,” som det lød i annonceringen af designerskiftet. Og hvad dét næste skridt så er, fik vi en forsmag på i dag, hvor Lovechild 1979 holdt show i den arkitektonisk imponerende atriumgård på Thorvaldsens Museum.

Her så vi en kollektion, der med inspiration fra den finske maler Helene Schjerfbeck – og især dennes foretrukne farvepalette – bød på mere mættede farver af pink, lilla og himmelblå. Side om side med de lyse sommernuancer af cremehvid og beige. Lange luftige nederdele og kjoler med dybe snit, klædelige draperinger og smockdetaljer. Nogle med et diskret slæb, som fint dansede bag de desværre generelt meget slanke modeller. Mørkebrune kernelæderstyles brød strømmen af florlette tekstiler og lag på lag-looks. En lang, beige vest med dobbeltrevers i en meleret twillvævning, der fik lov som det første look at træde ud af Thorvaldsens massive grønne døre.

Der var dog også flere af de mere genkendelige Lovechild-looks. Suits. Selvfølgelig. Silke. Selvfølgelig. Klædeligt håndværk og pussybows på blomstrede kjoler i sæsonens nye, lyseblå blomstermønster. “Et rigtigt Lovechild-print,” som min sidemakker så rigtigt hviskede det.

Fint er det også at se – ikke mindst, hvis man tager de bæredygtige briller på, og det gør man helst – at brandets bestseller-styles ikke glemmes efter en eller to sæsoner, men bevares og videreudvikles. Denne gang i form af en makker til de populære nylonshorts i forskellige farver, som har hærget sommerlandet de sidste par år: En mere maskulin og sportslig workwear-jakke med det hvide, gummi Lovechild-logo selvsikkert placeret på den overdimensionerede forlomme. Eller de farverige, stribede shoppingnet, som de fleste vil kunne genkende fra nogle år tilbage. Denne gang bare i en forvokset udgave, så de blev båret under armen i et fold.

Det ville være løgn at sige, at det ikke var med en snert af nervøsitet, at jeg satte mig til rette på anmelderstolen i atriumgården i dag for at se et af min absolut yndlingsbrands tage hul på et nyt kreativt kapitel. Men nervøsiteten forduftede heldigvis hurtigt i den lune augustbrise. For ja, der blev slået enkelte nye toner an. Et frisk blik på farver og snit. Men der blev også bibeholdt og videreudviklet på meget af det, som Anne-Dorthe Larsen har opbygget, og som har gjort Lovechild 1979 til det elskede brand, det unægteligt er for mange. Og gudskelov for det.

Se hele kollektionen her