Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS23, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Berner Kühl er detaljernes mand

Berner Kühl udfordrede os til at studere den sofistikerede og detaljerige kollektion med et simpelt og velfungerende showkoncept. Vi giver dig to grunde til at investere i Berner Kühl og én blid opfordring til designeren.
Berner Kühl udfordrede os til at studere den sofistikerede og detaljerige kollektion med et simpelt og velfungerende showkoncept. Vi giver dig to grunde til at investere i Berner Kühl og én blid opfordring til designeren.

Berner Kühl, The Lab, tirsdag den 9. august 2022, klokken 09.30

1.  Det ekstreme detaljefokus

At Frederik Berner Kühl, der står bag Berner Kühl, er en detaljernes mand blev der sat en tyk streg under til åbningsshowet under Copenhagen Fashion Week. Fra den første model trådte ind på catwalken i det nøje udtænkte og konstruerede set-design, blev publikum inviteret, ja nærmest opfordret, til at opholde sig ved hvert enkelt look. Modellerne entrerede catwalken med ryggen til publikum og bevægede sig herefter frem og tilbage mellem forskudte, hvide messetæpper, der var hængt fra loftet. Det gav en god effekt nærmest at afsløre en ny vinkel af tøjet hver gang, vi fik et glimt af modellerne i det stramt koreograferede show. Modellerne var på gulvet i lang tid og det gav os tid til at studere tøjet, som Frederik Berner Kühl ihærdigt forsøger at gøre langtidsholdbart. Vi skal alle investere tid, før noget bliver ægte bæredygtigt, og det synes designeren at forstå.

2. Fokuset på det langtidsholdbare tøj

Frederik Berner Kühl er på mange måder en modpol til den gør-det-selv-kultur, der præger moden i disse år. I hans univers er der ikke meget, der er tilfældigt. Han kender sit håndværk til bunds og studerer og situerer sig velovervejet i forlængelse af tøjhistorien. Og ud af det skaber han et ekstremt stramt univers bygget op om klassiske silhuetter, inspirationskilder og virkemidler: jakkesættet, performancetøjet, klatremoden. Denne sæson er der arbejdet med at indkapsle eller forbedre nøjagtigt de elementer, der giver holdbarhed i et materiale. Som altid var der tapede sømme, der giver ekstra slidstyrke, men også overfladebehandlinger for formmæssig holdbarhed og dobbelt bonding af materialer for fleksibilitet. Flottest var holdbarhedslegen nok i et Leno-vævet materiale, hvor deadstock hør- og rayon-materialer er spundet sammen for at skabe en styrke, ingen af materialerne har hver for sig – og et svævende gaze-agtigt udtryk på en løs, grøn skjorte. En smuk og sart kontrast til det meget skarpe show.

3.  Bare lidt flere farver, tak 

Stringensen er uden tvivl en af styrkerne i Berner Kühls univers, og legen og innovationen er oftest i detaljerne. Kollektionen var derfor også holdt fortrinsvis i sort med enkelte afstikkere til taupe, grønlige nuancer og hvid. Gennem showet sad man lidt og ventede på de farvemæssige kontraster, før de til slut endelig kom. De indgange var på mange måder højdepunkter, da de tilføjede en klædelig skrøbelighed til universet. For Frederik Berner Kühls velkonstruerede tøj kan i den grad bære flere farver, og måske kan farver give detaljerne endnu mere plads til at stå ud. Den afdæmpede farvepalette skal dog på ingen måde tage noget fra overlegenheden i kollektionen, for det var høj klasse: ingen kan sætte en finger på pasform, konstruktion og materialer. Men måske designeren kan tage mærket et skridt videre ved at udfordre det monokrome endnu mere?

Se hele kollektionen her