Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Mads Nørgaard og Phanta

Mads Nørgaard: “Phanta udfordrer vores måde at tænke mode på”

Mads Nørgaard indgår partnerskab med det unge brand Phanta – og deres første kollektion består både af Mads Nørgaard-nyfortolkninger og NFT-accessories.
Mads Nørgaard indgår partnerskab med det unge brand Phanta – og deres første kollektion består både af Mads Nørgaard-nyfortolkninger og NFT-accessories.

Mads Nørgaard er som modehus kendt for at række både ud i og udenfor branchen og lave samarbejder med brede kreative rammer – men nu er de indgået et mere længerevarende af slagsen. Det gælder et af de helt nye navne på den danske modescene, nemlig Phanta, som blev stiftet i 2020. Bag brandet – som i dag nok er mest kendte for deres farverige knyttede tasker og nøgleringe – står tre erfarne kvinder; tidligere Carcel-medstifter Louise van Hauen som designer, Art Director Stinne Wilhelmsen, også fra det forhenværende Carcel, og tidligere Social Zoo-medejer Hannah Løffler Schmidt som Manager.

Sammen har de skabt et brand, der udover producent af mode- og livsstilsprodukter også betegner sig selv som et kreativt bureau. Noget, der netop er afgørende i deres nye partnerskab med Mads Nørgaard. Under titlen ’Made by Phriends’ er det nemlig planen at skabe et langvarigt samarbejde, hvor Phanta fast bidrager til minikollektioner og kreative indspark. Mads Nørgaard forklarer i en pressemeddelelse:

“Vi er vilde med Phantas univers og idéer, der er med til at løfte vores kreative arbejde og hjælper os til at række ud til nye fællesskaber og kunder. Med over 40 års erfaring i mode ser vi altid efter nye talenter til at løfte og forny branchen. Her faldt vores kærlighed på Phanta og deres enormt drillende og intuitive tilgang, der udfordrer vores måde at tænke mode på.”

Leger med proportioner – og metaverset

Det nye partnerskab udmunder i første omgang i en fælles minikollektion ved navn ’Jumbo Originals’. Til den har Phanta udvalgt en række Mads Nørgaard-klassikere som sømandsstrikken, termojakken og basis T-shirts og givet dem nyt liv i form af overdimensionerede, skæve proportioner og nye farver. Derudover vil de to nye partnere også lege med den voksende virtuelle verden af mode, idet ’Jumbo Originals’ lanceres med følgeskab af en kortfilm, hvor virtuelle items introduceres som del af kollektionen og kan købes som NFT’er.

“Da vi har set os selv som et collaboration-brand fra start, er det en drøm at lave et samarbejde med et legendarisk Københavner-brand som Mads Nørgaard. Vi har fået en enorm frihed, og det har været fantastisk at samarbejde med et brand, der har et så stærkt et dna og samtidigt har givet os frie tøjler til at fortolke nogle af deres ikoniske styles på vores måde. De har vist os kæmpe tillid,” supplerer designer Louise van Hauen.

Mads Nørgaard x Phanta lanceres under den kommende modeuge i København, den 10. august 2022.