Bliv klogere på detailhandlens største tendenser lige nu
Fashion Forums seneste podcast dykker ned i udviklingen inden for handel af modevarer i både fysisk butik og online post corona.“Der er magi i fysiske butikker,” lyder det fra Søren Gundtoft Johansen i den seneste episode af Fashion Forum På Lyd, ‘De største tendenser i detailhandlen lige nu’. Han er teknisk direktør for Connected Retail by Zalando, der til dagligt hjælper fysiske butikker med at få deres varer solgt gennem Zalandos platform.
Han følger de digitale distributionsmønstre tæt, men har også haft de fysiske butikkers udfordringer, særligt i forbindelse med de lange perioder af lockdown, tæt inde på livet.
“Vi har set forbrugerens adfærd gennem pandemiens briller de sidste to år, og jeg må bare sige: det er ikke den samme adfærd, som vi kommer til at se fremadrettet. Der er selvfølgelig sket virkelig meget i forhold til den måde, både forbrugere og butikker er gået online, men det pendul svinger jo tilbage, og så kommer der bare flere i butik. Vi har set nogle andre og nye kundegrupper online – men vi ser også, at butikkerne bliver mere værdsat for deres taktile kvalitet, og fordi de rummer en oplevelse frem for at man sidder på sin telefon,” siger Søren Gundtoft Johansen og fortæller, at man hos Zalando har oplevet, at særligt den ældre kundegruppe er blevet langt mere fortrolig med onlinehandel.
Og nu her, efter to år, hvor butikkerne har været under usædvanligt hårdt pres, så øjner han også en positiv tendens.
“Den innovation, vi har set hos de fysiske butikker i forhold til digitalisering, er stukket helt af, og der er sket mere på de sidste to år end på de sidste ti. Lockdown-perioderne har skabt et frisind i de fysiske butikker i forhold til håndteringen af deres digitale kanaler. Samtidig har vi slet ikke set konkurser i det omgang, vi havde forventet, og derfor vil mange fysiske butikker stå styrket tilbage.”
Hør hele interviewet om aktuelle tendenser på retailmarkedet med Søren Gundtoft Johansen, der har en baggrund som Head of Omnichannel hos Bestseller, Program Manager i Salling Group og Director of Solutions hos Maersk.
Podcasten ‘De største tendenser i detailhandlen lige nu’ er blevet til i samarbejde med vores sponsor, Connected Retail by Zalando – en online platform, der forbinder mere end 7000 butikker i 13 lande til Zalando.