Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Fra råmateriale til færdigt produkt: Bestseller vil spore tøj gennem nyt partnerskab

Platformen TextileGenesis skal hjælpe modegiganten med at spore tøj fra brands som Jack & Jones, Only, Vero Moda og Name It.
Platformen TextileGenesis skal hjælpe modegiganten med at spore tøj fra brands som Jack & Jones, Only, Vero Moda og Name It.

Fra 2024 forventes det, at EU indfører krav om et såkaldt digitalt produktpas. Et pas, der skal indeholde uddybende information omkring et produkts oprindelse og bevægelse.

Den form for sporing vil Bestseller allerede nu imødekomme med et udvidet partnerskab med TextileGenesis, der skal spore tøj fra brands som Jack & Jones, Only, Vero Moda og Name It – fra råmaterialestadiet til slutprodukt.

TextileGenesis er en webbaseret cloud-løsning, der er skræddersyet til at spore fibre i bevægelse gennem hele tøjbranchens forsyningskæde. Efter en række pilotprojekter kan Bestseller og TextileGenesis nu implementere projektet på 25 millioner produkter. Et tal, der på nuværende tidspunkt for en virksomhed af den størrelse kun dækker syv procent af deres totale produktion, men som dog forventes at skulle dække en større del over de næste år.

“Gennem samarbejdet med TextileGenesis sikrer vi gennemsigtighed og validering på en betydelig del af vores fibre og produkter. Det taler lige ind i vores Fashion FWD-strategi, og kommer ikke kun til at påvirke Bestseller, men kan føre hele modeindustrien i en mere transparent og bæredygtig retning,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist hos Bestseller Sustainability, i en pressemeddelelse.

Stiller større krav til leverandørkæden

Første del af projektet skal nu i gang med en række nøgleleverandører, som løbende skal give feedback til platformen. Målet er “at skabe et system, der både fungerer og kan skaleres til hele vores leverandørkæde på tværs af alle niveauer,” lyder det fra Pernille Bruun, Materials Manager hos Bestseller Global Sourcing, der tilføjer:

“Såfremt teknologien virker efter hensigten, bliver det et markant skridt fremad, når det gælder transparens i forsyningskæden. Via platformen kan vi spore hvert trin i produktionsprocessen, hvilket giver os adgang til information, vi ikke har haft tidligere. Det gør os i stand til at levere større gennemsigtighed til vores virksomhed og kunder.”

Implementeringen af TextileGenesis’ teknologi, og dermed det nye sporingssystem i Bestsellers forsyningskæde, har krævet et tæt samarbejde mellem alle involverede og træning af hundredvis af leverandører i mere end ti lande.

TextileGenesis forventer, at deres løsning totalt set skal rulles ud til 400-500 leverandører på tværs af alle niveauer fra råmateriale til fremstilling. TextileGenesis’ system registrerer og verificerer via en såkaldt digital tvilling alle de transaktioner, et produkt gennemgår fra det starter på fiberniveau og siden bliver spundet, vævet, farvet og endeligt fremstillet.

“Ved at udbrede fiber-til-retail sporbarhed i så stor en skala kommer Bestseller på forkant i branchen. Det er samtidigt et væsentligt skridt fremad for modeindustrien, og partnerskaber som dette baner virkelig vejen for hele branchen til at tænke og handle modigt, når det kommer til sporbarhed og transparens i hele forsyningskæden,” afslutter Amit Gautam, TextileGenesis’ grundlægger og CEO.