Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW22, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Blue jeans på mission for en bedre verden

Tomorrow Denim er sat i verden for at skabe ansvarligt produceret denim og bevidstgøre forbrugerne. Her er et brand, der på den måde fanger tidens zeitgeist, men aldrig helt foldede sig ud som showbrand.
Tomorrow Denim er sat i verden for at skabe ansvarligt produceret denim og bevidstgøre forbrugerne. Her er et brand, der på den måde fanger tidens zeitgeist, men aldrig helt foldede sig ud som showbrand.

Tomorrow Denim, Nikolaj Kunsthal, torsdag d. 3. februar 2022 kl. 11.00

“Jeg ville ønske, jeg havde opfundet jeans – de har attitude, ydmyghed, de er sexede og enkle. Alt, hvad jeg kunne ønske af mit eget design.” Disse ord er ingen ringere end franske Yves Saint Laurents, men for Henriette Pieszak, grundlægger af denimbrandet Tomorrow Denim, handler denim om meget mere end stil, look og sexappeal.

Pieszak er nemlig en kvinde med en sag: for med de 110-140 liter vand, konventionel denim kræver for at producere ét par jeans, tager denimproduktionen hårdt på klodens ressourcer. Herudover må man ikke glemme de giftige kemikalier og den udbrændte landbrugsjord, som er offer for bomuldsafgrøderne.

At det er Tomorrows mission at skabe denim, der tærer mindst muligt på jordens ressourcer, var – lad os sige det, som det var – skåret ud i pap ved brandets formiddagsshow i Nikolaj Kunsthal. En voice-over indledte showet med spørgsmål som “hvilken fremtid vil du have?” samt velkendte statements som “hvis vi ikke handler nu, er det for sent.”

Kampklædt i denim betrådte modellerne herefter catwalken iført denimstyles i alverdens afskygninger: på modens alter har de smalle skinnyjeans for længst set sig slået af de vidde af slagsen, og Tomorrows version var tilsat sidelommer, der gav dem et look som i 00’erne og en snert af den workwear-inspiration, vi finder så mange steder i moden lige nu.

Herudover viste Tomorrow denimmaterialets mange anvendelsesmuligheder i skjorter, kjoler, jakker, jumpsuits og en vest i denimpatchwork. Højskaftede støvler, en trenchcoat og asymmetriske toppe gav et krydderi til denimland, ligesom farverne rød, kaki og armygrøn vellykket tjente samme formål.

Tomorrow Denim er et gennemført denimbrand, som udmærker sig gennem sine kvalitetsjeans og bæredygtige dedikation der, som det første brand nogensinde, har sikret det certificeringerne EU-blomsten og Svanemærket.

Showmæssigt satte denimmaterialet sine begrænsninger for stylingen, der heller ikke var foldet ud i showpieces. Men ser vi showet på brandets egne solide præmisser, fungerede det efter bogen.

Se hele kollektionen her.