Raffineret dystopi hos showdebutant
Iso.Poetism™ by Tobias Birk Nielsen viste modenhed og en håbefuld dystopisk æstetik, der lover godt for fremtiden.Iso.Poetism™ by Tobias Birk Nielsen, ‘The Echoes Which We Remain’, Nikolaj Kunsthal, tirsdag d. 1. februar 2022 klokken 11.00
Et vulkansk stenunderlag, visuals af eksplosionsrøg på skærme og en nedtælling, der konstant loopede skabte lynhurtigt en stemning af en forestående katastrofe. Der var lagt op til den helt store dystopiske fortælling, da den Zalando Sustainability Award-nominerede Iso.Poetism™ by Tobias Birk Nielsen åbnede dørene til sit debutshow i Nikolaj Kunsthal. Det var også dagens første show.
Tobias Birk Nielsen bag mærket er uddannet fra Det Kongelige Akademi, og hans arbejde har altid kredset om netop det dystopiske, men også det dystre og det aparte. Men til dette show var der også håb.
Som de små totter græs, der voksede op blandt catwalkens døde underlag og lagde kimen til kollektionens tematiske ankerpunkt: at håb kan vokse ud af selv de mest utrolige ødelæggelser eller menneskelige tragedier. Det understreger den følelsesmæssige bæredygtighed, som gennemsyrer Tobias Birk Nielsens historiefortællende univers, og som bliver formidlet via små hints gennem den kreative udfoldelse. Ikke kun gennem tøjet.
Kollektionen var, tro mod det dystopiske, rig på veste og militante detaljer og camouflage-print og fadede indfarvninger, lag-på-lag af beskyttelse og håndlavede teksturer. Men ofte blev disse dog i stedet overført som print, hvilket gav et mere raffineret udtryk til Tobias Birk Nielsens ellers karakteristiske teksturleg. Og sådan kan et ellers groft udtryk tones ned på overbevisende facon.
Generelt var der tydelige techwear-elementer som polyestermaterialer, primært i genanvendt polyester (som er bedre end virgin-materialer, men som ikke nødvendigvis udfordrer den lineære tankegang) elastikker, track suits, logoer og såkaldte taped seams på løse og lange silhuetter. Men disse ellers genkendelige elementer blev fortolket med enormt kreativt overskud og opfindsomhed af Tobias Birk Nielsen. Det vidner overfloden af indgange om, hvor underspillede detaljer konstant brød med det kendte.
Det fungerede især godt på et sort outfit, hvor der var asymmetriske gennemsyninger på både bukser og vest, hvor især vestens mønster tog sig flot ud.
Og på en kvindeindgang, hvor en hvidkrakeleret struktur gav en enormt velfungerende kontrast til et tone-i-tone-printet mønster. Det tog kollektionen i en helt anden retning, og det klædte det ellers ret strømlinede show. Desværre spillede de håndlavede strukturer en mindre rolle, end denne anmelder måske have håbet, ligesom man godt kunne have savnet en stor finale.
Men samtidig viste det også en moden designer, der kan tale til forskellige segmenter – ikke kun dem, der har en hang til det mørke og avantgardistiske, men faktisk også til dem, der bedst kan lide for eksempel en velkonstrueret frakke. En af disse var især flot, men havde alligevel fået påsat logoer og printede patches og nogle grafiske linjer bagpå for at bryde materialet ensartethed. For at det ikke skulle blive alt for pænt, trods alt.
For en, der har fulgt Tobias Birk Nielsens arbejde siden skoletiden, var det positivt at se, hvordan han med Iso.Poetism™ by Tobias Birk Nielsen har fået konstrueret et kommercielt mærke ud af sin dystopiske, æstetiske hang. Det er flot.
Se hele kollektionen her.