Hvad betyder COP26 for modeindustrien? 3 bud på fremtidige krav
FN’s internationale klimatopmøde handlede i høj grad om transport, landbrug og grøn energi, men også modeindustrien var på dagsordenen.Store stemmer som Greta Thunberg, Barack Obama og David Attenborough talte med store bogstaver foran verdens ledere, da de samledes til COP26 i Glasgow, Skotland, fra den 31. oktober til den 12. november. Målet var at finde fælles løsninger for klimakrisen, og budskabet fra talerne var ikke nyt, men klart: der skal gøres noget nu, før det er for sent.
Klimatopmødet skulle i lyset af FN’s seneste og faretruende IPCC-rapport få verdens ledere til at sætte handling bag ordene om en grønnere fremtid for at holde den globale opvarmning nede på 1,5 grader frem mod år 2100. Topmødet viste sig dog hverken at blive en succes eller en fiasko, men i stedet et kompromis et sted imellem.
Mødet handlede i høj grad om fossile brændstoffer og skovrydning, men på dagsordenen var også modeindustrien, der står for op mod ti procent af verdens samlede udledning af drivhusgasser – et tal, der ifølge blandt andre Ellen MacArthur Foundation kun ser ud til at stige. Ifølge Business of Fashions rapport The Sustainability Gap har industrien endnu ikke gjort nævneværdige fremskridt for at bremse den udvikling, og derfor bliver behovet for hurtig handling kun større.
Så hvad betyder COP26 for modeindustrien? Her er tre konkrete bud på, hvad industrien kan forvente.
1. Klimaneutralitet i 2050
FN’s Fashion Industry Charter for Climate Action kunne tilføje konglomeratet LVMH til de 130 underskrivende brands, som også tæller Nike, Kering og H&M Group. Samtidig blev ambitionerne for charteret hævet markant. Alle virksomheder i aftalen lover nu at opnå klimaneutralitet senest i 2050 og samtidig enten halvere dere udledninger senest i 2030 eller som minimum sætte forskningsbaserede mål senest i 2023. Før den nye aftale var målet en reduktion på 30 procent inden 2030.
2. Grønnere materialer
Organisationen Textile Exchange foreslog politisk regulering for at tilskynde til brugen af miljømæssigt foretrukne materialer. Forslaget vil ved hjælp af afgifter gøre mindre kulstofintensive materialer mere attraktive. Håbet er, at politiske beslutningstagere verden over vil følge trop med konkrete, obligatoriske initiativer for mode- og tekstilvirksomheder.
3. Ingen skovrydning i 2030
Over 100 verdensledere, der repræsenterer mere end 85 procent af verdens skove forpligtede sig under topmødet til at stoppe skovrydning og jordforringelse inden 2030. En undersøgelse viser, at i 2020 var 48 procent af modeindustriens forsyningskæde potentielt forbundet med skovrydning. Efterhånden som disse forpligtelser bliver til virkelighed, skal industrien derfor være forberedt på ændringer i hele forsyningskæden.
Kilde: Global Fashion Agenda 2021.