Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS22, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Elskede Marimekkos charme druknede i præsentationens rå rammer

Marimekko har været kendt og elsket for sine print og kjoler i 70 år, men SS22’s onlineshow gjorde ikke noget godt for huset.
Marimekko har været kendt og elsket for sine print og kjoler i 70 år, men SS22’s onlineshow gjorde ikke noget godt for huset.

Marimekko, online præsentation, torsdag den 12. august klokken 14.30

Det er knapt et år siden, at danske Rebekka Bay satte sig i chefstolen som kreativ direktør for den finske designinstitution Marimekko, som fylder 70 år i år. Bay kom fra en tilsvarende rolle hos Uniqlo og før da hos Gap, Bruuns Bazaar og Cos. Det er med andre ord en dansk designer med sans for det kommercielle, der nu styrer Marimekko.

Marimekko er kendt for sine enkle, velsiddende kjoler og for sine markante, larmende print. Især print som tværstriberne eller valmuen ’Unikko’, men faktisk har de flere end 3.500 print i arkivet, og der kommer hele tiden flere til, for designhuset insisterer på at være levende.

Derfor kunne præsentationen af den nye SS22-kollektion også undre lidt… kollektionen blev vist i form af en video skudt i en rå industrihal a la CIFF’s i Bella Center. Her havde man i midten placeret et blankpoleret flygel, hvor billedkunstneren Julia Hvidtved iklædt sort-hvid-stribet trøje spillede Erik Saties drømmende ’Gnossienne No. 1’.

Rummet blev nu indtaget af otte modeller i skiftende tempi, skiftende looks og med varierende udstråling. Først bar de grøn-hvide kjoler og buksesæt med print a la Matisses papirklip. Så ensfarvede looks i sand og pudder, efterfulgt af buksesæt i henholdsvis ensfarvet sand og sort med koksgråt print, en ensom, hvid kjole med dyb bådudskæring og print a la bloggerplanten Monstera i brændt orange, sort og sand, flere printede kjoler og buksesæt i samme farver, afbrudt af en lang kjole med lyseblå bund og ’Unikko’-printet i hvid, sort og brændt orange. Til slut stod endnu en enlig model i en sort lige op og ned-kjole med koksgråt ’Unikko’-print og den bådudskæring, der var med til at få blandt andet Jackie Kennedy til at elske Marimekko.

Undertegnede anmelder er faktisk en gammel Marimekko-pige; jeg har gået i det hele mit liv, lige fra de blå-hvid-stribede T-shirts til nederdele i ’Unikko’-printet og den sorte ’Jokapoika’-unisexskjorte. Men dette var ikke det selvsikre, charmerende, sjove og cool udtryk, jeg forbinder med Marimekko. Dette blev desværre lidt konet. Måske fordi man havde valgt udelukkende at style med de hippe, men klodsede Crocs-sandaler og lidt grønne planter om en hals her, et håndled der. Havde de dog bare brugt de lædersandaler, man har set til alle andre shows… men nej. Hvor stærkt, elegant og sporty Marimekko faktisk kan være – apropos Jackie Kennedy – kom ikke til udtryk i præsentationen.

Og det er ærgerligt, når nu der er så meget godt at finde i Marimekko-arkiverne. Lad dette online-show være den generalprøve, der giver en god premiere for den ellers så dygtige Rebekka Bay.

Se hele videoen her.