Der gik et sus igennem publikum, da Charlotte Eskildsen sendte sin første model ind
Som pioneer indenfor upcycling vil Designers Remix gøre det selvfølgeligt at vælge bæredygtigt design i fremtiden, også hvis det er et parti italienske herrejakker, der lige skal gennem symaskinen igen.Designers Remix, Nadine Gordimers Vej, onsdag den 11. august klokken 14.00
Der gik et sus gennem publikum, da Josephine Skriver gjorde sin entré på basketball-banen i Ørestaden, der lagde blå court til jubilæumsshowet med Designers Remix, i hvide sneakers, trusser bundet af genanvendt bomuld og en minimal top af upcycled skjortepoplin. Indtil for nylig var hun kendt som en af verdens mest brugte lingerimodeller, ofte iført fjerbesatte englevinger, similibesatte blonder og tårnhøje stiletter, men her delte hun ud af sin kernesunde karisma i bæredygtighedens navn og helt i øjenhøjde med tiden.
Det er 20 år siden den nyuddannede Charlotte Eskildsen gik på rov i rodekasser hos InWear og Matinique og skabte sin første lille kollektion af samplet overskudstøj fra den store modekoncern. Hendes genbrugsidé lagde grunden til Designers Remix, og selv om hun gennem årene også har designet nyt helt fra bunden, har tanken om at kunne skabe mode på en mere ansvarlig måde aldrig sluppet hende, og sammen med sin mand, Niels Eskildsen, har de været danske pionerer indenfor denne omstilling.
“Hvis man vil ændre noget, må man sige nej til noget,” sagde hun inden showet og henviste blandt andet til deres egen udfasning af pels og læder og et fornyet fokus på at bruge nogle af de mange deadstock designs, som ligger ubenyttede hen rundt om i Europa.
Dem havde hun taget fat i, både som metervarer og færdige produkter, og skabt sin egen storytelling med fantasifulde showpieces af flere sammensyede habitjakker og trenchcoats a la den fra sidste år, som nu pryder forsiden af det nye Vogue Scandinavia med klimaaktivisten Greta Thunberg, men også til mere anvendeligt genbrug.
Charlotte Eskildsen har altid kunnet lide kontrasten mellem det maskuline og det feminine, så det var nærliggende for hende at udnytte sin flair til at forny et overskudsparti lette italienske herrejakker med costumized detaljer som indsnit, læg og elastik i talje-stykket bagpå. Nogle med et grønt logostempel på forsiden og alle med et håndsyet varemærke, hvor man kan se, hvem der har fornyet det enkelte stykke tøj.
Der var også mange gode påfund med at peppe skjorter op, enten ved at dekonstruere dem og sy dem sammen med andre i et patchwork-look, samle fire i kraverne til en fejende sommernederdel, eller blot bruge ærmer og manchetter til bandeau-toppe. Næppe to bliver helt ens, men det er hensigten at kunne producere så meget som muligt, der lægger sig op ad Eskildsens egne idéer, og ellers bliver det til i digital dialog med kunderne.
Det var faktisk 80 pct. af kollektionen, som var upcycled, så det kunne være svært at finde “nyhederne”, men der var også lette, sporty shorts, skjorter og kjoler i sprød papirbomuld, inspireret af 90’ernes tidløse minimalisme. De lyste i optimistiske kulører som turkis, grøn og orange samt i basale hvide og sand nuancer som en god kontrast til det grå og blå konfektionstøj.
Showet var et vigtigt statement om den igangværende omstilling, så det skal blive interessant at se, hvordan Designers Remix fremover vil kunne gøre det endnu mere mainstream at gå i ansvarligt fremstillet mode.
Se hele showet her.