Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS22, MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Brøgger udforskede kvinderollen i en sorbetfarvet drøm af et show

Julie Brøgger slipper den gode danske smag løs sammen med den engelske vildskab i en farverig kollektion, hvor hun holder tøjet tættere til kroppen.
Julie Brøgger slipper den gode danske smag løs sammen med den engelske vildskab i en farverig kollektion, hvor hun holder tøjet tættere til kroppen.

Brøgger, Cabinn Copenhagen, onsdag den 11. august klokken 12.00

Husmor-housecoats så vide som balkjoler i sorbetfarvet quilt med volanter og lommer, der er som hentet fra modesiderne på antikvariske eksemplarer af Good Housekeeping? Jo, den er god nok, men det var også en gimmick fra designer Julie Brøggers side, da hun præsenterede dem som showpieces i taghaven a la High Line Park på toppen af et Vesterbro-hotel som metafor for sin egen, særdeles hårde lockdown i England.

Julie Brøgger bærer ellers den gode danske smag i hjertet, selv om hun arbejder midt i det vilde og progressive London, men hun slap begge dele løs i en farverig kollektion, som udforskede og fortolkede forskellige kvinderoller i en feminin kollektion med referencer til ikke alene husmødre, men også hippier, jetsettere og karrierekvinder i 70’erne.

Til trods for de store bølgende (aften)frakker og kjoler med rynkeflæser i kanten til at skabe hold og balance på oceaner af metervarer, var det gennemgående tema en mere kropsnær silhuet i både kjoler og suits som reaktion på for meget fritid i alt for stort tøj, som de fleste af os nok kan relatere til.

Hvem husker ikke hendes farveblok-habitter for et par år siden, hvis giga-‘tern’ i pasteller gik sin sejrsgang og, i mere moderat version med kontrastfarvede revers og lommeklapper, blev katapulteret til SoMe-berømmelse af rapperen Cardi B og filmstjernen Cate Blanchett.

Dengang var pasformen lidt mere loose og kantet til tider oversize med store skuldre. Nu har hun sluttet fred med den trend og skabt de smukkeste figursyede jakker, der fulgte rygradens og taljens linjer og endte i et smukt svaj, der var klædeligt lang nok til at dække bagdelen. Hertil havde hun designet de flotteste, vide bukser med gradueret svaj og karrierekvindens tidligere så uundværlige knytbluse, men fordi hun satte de tre dele sammen i forskellige sorbetfarver, virkede det helt up-to-date. Også selv om man ikke stiler mod hjørnekontoret.

Julie Brøgger havde ikke kun bladret i husmorbiblen Good Housekeeping, men også i datidens mode- og musikblade, for inspiration til Biba-lignende lange kjoler i diskret blomsterprint, som hun selv havde malet i hånden, inden hun digitaliserede dem, og et mere grafisk pastelfarvet lasermønster i en græsk gudindebluse og -kjole med bindebånd, men allerflottest brugt på skrå med rynkeeffekt i en helt enkel, smallere kjole – lige til en romantisk tur på Hampstead Heath eller i Kongens Have.

Finalen var lidt mere rock’n’roll i beige og sort stribede kjoler og bukser inspireret af Mick Jagger og hans heyday som stilikon samt et nik til Bianca Jaggers legendariske satinbryllupshabit fra 1971, her formaliseret i fornemste Savile Row-look med spidst, sort revers og matchende bukser. Brøgger fik virkelig sine ”yeah-yeahs” ud på en smagfuld måde.

Se hele showet her.