Nikolaj Storm debuterede med en fantastisk fortalt, men underspillet kollektion
Det unge designtalent suger os ind i sit univers med en dragende Alice i Eventyrland–fortælling, som desværre er mere spændende end kollektionen, der dog nok skal blive et kommercielt hit.Nikolaj Storm Copenhagen, Skuespilhuset, tirsdag den 10. august klokken 11.30
I Skuespilhuset i København er vi få minutter fra, at Zalando Sustainability Award-finalisten, Nikolaj Storm Copenhagen, skyder sit SS22-show i gang. Selvom showet er fysisk, begynder det som en film for enden af catwalken. Her ser vi en ung, pyjamasklædt mand, der foran en herskabelig dobbeltdør mødes af en dørmand i et elegant sort og hvidt jakkesæt i et leopardlignende dyreprint. Som en Nikolaj Storm-udgave af Matrix-figuren Morpheus tjekker han, at fyrens navn står på listen, og med ham bliver vi alle budt indenfor til teselskab. Men det er ikke et hvilket som helst teselskab. Det er – som kollektionen hedder – et ‘Techno Tea Party’.
Og så starter showet. Ud af højtalerne buldrer blød techno af den kvindelige DJ Ashiba, mens teselskabets gæster – dem, vi lige har mødt i filmen – nu powerfuldt bevæger sig ned ad catwalken i Nikolaj Storms signatur-silhuetter: store skjorter med korte og lange ærmer, løstsiddende, gulvlange bukser – her med guldknapper ned langs fronten på begge ben – og shorts i samme vidde facon. Han leverer sin faste blå grundtone, og blå/hvide Nikolaj Storm-logoprint, der – hvis man virkelig leder efter det – kan minde om Matrix-filmenes neongrønne tal på den sorte computerskærm. Nye er de gule toner og et mønster med citrusfrugter håndmalet på hvide Nike-sko hen over hans logoprint – formentlig som en reference til bergamotte, citron og andre syrlige smagsnuancer fra teens verden.
Med blikket rettet tilbage mod skærmen opdager vi, at det ‘Techno Tea Party’, vi er inviteret til, ikke handler om småkager og Earl Grey, men om erotik og stil. Gæsterne kysser intimt rundt om bordet, og mens den syregrønne te bliver skænket, komplimenteres og kritiseres gæsterne for deres tøjvalg. Som i Alice i Eventyrland vågner hovedpersonen pludselig op, som var det hele en drøm – han er alene og uden for døren, men nu iklædt et vildt, metallisk skinnende, blåt sportssæt. Forvirret rejser han sig op og smager på en efterladt kop te – og straks flyver modeller med den anden halvdel af kollektionen ned ad catwalken.
Denne gang er der flere grønne nuancer som army- og skriggrøn. Særligt en jakke og en oversize cowboyhat syet i korkstof stikker ud med sine kantede, stive former. Også en blå kortærmet skjorte med japanske drager og traner skiller sig ud som en potentiel bestseller. Generelt set er kollektionen på skøn vis meget sommerlig med strandklare looks af solhatte, højtaljede shorts og mange levende farver og stoffer, for eksempel det metalliske stof, der ligner regnbuefarvede oliepletter i havoverfladen. Men flere af de gule nuancer er meget blege og leder sammen med de løse pyjamassilhuetter og et blå- og hvidstribet print, tankerne hen på Bananer i Pyjamas. Nok er vi inviteret til techno-teselskab, men techno-æstetik er der ikke meget af. Kun en enkelt sort skjortekjole med bindebælte og med et forstørret Nikolaj Storm-logo udstråler cyberpunk og japansk Blade Runner-futurisme.
Nikolaj Storm leverer samlet set et velorkestreret show med en sammenhængende og kommerciel sommerkollektion og en smukt instrueret film, der dog er det mest imponerende element. For med filmen får han fra første sekund lokket os ned i kaninhullet og ind i hans farverige, drømmende eventyrland.
Se hele showet her.