Gestuz hentede rig inspiration i hesteverdenen – men kunne godt have slækket på tøjlerne
Gestuz er efter 9 år tilbage på showkalenderen med en kollektion inspireret af det frie liv på hesteryg, fortolket bredt og feminint i yderst diskret design.Gestuz, show, Equestrian Summer, The Plant, tirsdag den 10.august klokken 15.00
Hestevrinsk og klaprende hove som indledende akkompagnement til skiftende widescreen filmklip af de galopperende varmblodsdyr og close-ups af sommer-Danmarks flora satte rammen for Sanne Sehesteds første show i 9 år. Ridning har altid været designerens yndlingssport, og da hun genoptog den under pandemiens nedlukning, fandt hun ikke kun fred og fordybelse, men også inspiration til fornyelse af Gestuz, selvom det egentlig går meget godt for det brand, hun selv startede i 2008 med kodeordene frihed og skønhed i det enkle.
Sanne Sehested har været i tryg stald hos DK Company i knapt et årti, og sammen har de har udviklet brandet til en kommerciel succes med sit feminine look. Selv om kollektionens storytelling kan lyde smal, er den alligevel så diskret, at den ikke begrænser sig til ‘the horsey set’, fordi hun fortolker den traditionsrige beklædning fra stalde, vidder og væddeløbsbaner til anvendelig hverdagsmode.
Den stramme ridejakke er blevet til gråmelerede karriere-corsager og figursyede habitter og jockeyens blouson til en støvgrøn quiltet lumberjacket. Poloblusen har Sanne Sehested lavet oversize som sort-hvid mini-kjole og kropsnær i tobaksbrun med asymmetrisk knaplukning hele vejen ned til læggen. Cowboyens læder-chaps er gjort feminine som velsiddende cognacfarvede skindbukser, og hans flagrende støvfrakke til en smal kjole med korte eller lange ærmer med hvide stikninger i samme materiale, mens hans elskede denim er i den blødeste blå bomuld med laser-cut logo på rummelige skjortejakker og selvfølgelig jeans. Det hele tilsat skud af stærke popfarver i tilbehør med referencer til 80’erne og 90’erne.
Det er dejligt at se Gestuz tage en tur i modemanegen igen, men lige præcis dagens location var måske fysisk for stor til en kollektion, som gør en dyd ud af diskretion og enkelhed. Tøjet forsvandt lidt i det store rum, så det havde været klædeligt med lidt mere slæk på de stramme tøjler i styling og scenografi.
Se hele showet her.