Moshi Moshi vender underskud til overskud – men ikke kun fordi 2020 var 'loungewear-året'
Loungewear-brandet fremlægger årsregnskab for 2020, som blev året, hvor en ny strategi viste sig på bundlinjen.Moshi Moshi ApS har i flere år kørt med underskud på finanserne, men af alle tidspunkter blev kriseåret 2020 det år, hvor de røde tal i regnskabet endelig blev sorte. Det kunne tænkes, at brandets bløde loungewear er årsagen til succes under corona, men ifølge virksomhedens ledelse er forklaringen en helt anden – underskuddet skyldtes et forkert valg i forhold til virksomhedsstrukturen.
“Vi valgte de helt forkerte franchisepartnere, hvilket resulterede i et minus på næsten 4,5 millioner i 2018,” forklarer medejer og co-founder Stine Skjoldborg. Dengang havde Moshi Moshi fem butikker – en selvejet og fire franchise-butikker, som gik konkurs. Virksomheden er derfor gået væk fra franchise-strategien og ejer i dag begge sine butikker, der ligger i Århus og København – og den omlægning viser sig positivt i regnskabet.
Bruttofortjenesten stiger fra 5,5 millioner kroner i 2019 til hele 8 millioner i 2020, og underskuddet bliver vendt til et overskud. Resultatet før skat stiger nemlig fra et minus på -978.000 kroner i 2019 til et plus på 731.000 kroner i 2020. Også efter skat er der tale om en pæn vækst. Resultatet efter skat vokser fra et underskud på -771.000 kroner i 2019 til et plus på 566.000 kroner i 2020. I ledelsesberetningen kan man læse, at ledelsen finder årets resultat tilfredsstillende.
Ny strategi giver bedre styr på økonomien
Virksomheden har oven på lærestregen lagt en bæredygtig strategi for økonomien, så regnskabets sorte tal kan forblive sorte. Ud over at droppe franchise-strukturen har ledelsen valgt at styrke kontrol og ejerskab af hele virksomhedens værdikæde og processer.
“Vi holder fast i filosofien om den mindre komplicerede hverdag, også i vores virksomhed, og vi arbejder for en god arbejdskultur, hvor vi respekterer alle – kunder, leverandører og kollegaer i branchen,” siger Moshi Moshis anden ejer og co-founder Rikke Møldrup Rasmussen om at komme tættere på sin egen forretning.
Derudover investerede Moshi Moshi 2,5 millioner kroner i IT og nye lokaler i regnskabsåret 2020 – en investering, der blandt andet har været med til at styrke virksomhedens tilstedeværelse online. Den nye retning for virksomheden skaber en stærk tro på fremtiden. Allerede til næste år forventer Moshi Moshis ledelse stor vækst.
“Vi forventer en tredobling på bundlinjen,” siger medejer og co-founder Rikke Møldrup Rasmussen til Fashion Forum.