Covid-19 gav udfordringer, men satte fart på digital og grøn omstilling hos Rabens Saloner
Brandets nye årsregnskab viser, at også de har været økonomisk påvirket af krisen – men samtidig brugt den som anledning til at få sparket gang i nye tiltag.Det er de færreste af de modebrands, der fremlægger årsregnskaber for det forbandede år 2020 lige nu, som kan se sig udenom en hvis økonomisk påvirkning fra coronakrisen. Og det er da også tilfældet, når man ser nærmere på Rabens Saloners resultater for perioden 1. januar til 31. december 2020, der netop er blevet offentliggjort.
Bruttofortjenesten er faldet en smule fra 2019 til 20, nærmere bestemt fra 22,3 millioner kroner til 19,4 millioner. Årets resultat er dog blevet vendt fra sorte tal til røde med et underskud på 1,2 millioner kroner mod et overskud på 522.551 kroner året før. Egenkapitalen holder nogenlunde niveauet og lyder på 10,1 millioner kroner mod 11,5 millioner efter 2019.
I ledelsesberetningen skriver virksomheden da også, at “udbruddet af Covid-19 har givet udfordringer og risici for selskabet i indeværende regnskabsår.” Af denne grund har de i perioden “truffet en række foranstaltninger med henblik på at sikre medarbejdernes helbred og sundhed,” som der videre skrives i regnskabet, hvor det også uddybes, at Rabens Saloner brugte året på at sætte ekstra fart på den digitale og grønne omstilling:
“Det omfatter blandt andet en smallere/strammere kollektionsstruktur med flere bæredygtige grupper, implementering af ’Never out of stock’-program, sæsonudsendelser svarende til vejret, udbygning af branded webshop og øget fokus på PR, herunder implementering af digitale modeshows.”
Derudover valgte brandet at indkøbe færre varer for efteråret for at undgå overproduktion, hvilket dog afstedkom, at de desværre ikke kunne “honorere den ekstra efterspørgsel, som der viste sig at være i efteråret.”
“2020 var således et investeringstungt år med betydelig usikkerhed,” skrives der afslutningsvist.