Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Tilfredshed trods faldende top og bund hos Baum und Pferdgarten

Trods “væsentlige udfordringer grundet epidemien” vækker 2020-regnskabet tilfredsstillelse hos Baum und Pferdgarten, der blandt andet har brugt året på at styrke salget på det amerikanske marked og indsatsen på egen webshop.
Trods “væsentlige udfordringer grundet epidemien” vækker 2020-regnskabet tilfredsstillelse hos Baum und Pferdgarten, der blandt andet har brugt året på at styrke salget på det amerikanske marked og indsatsen på egen webshop.

“Baum und Pferdgarten har, som mange andre i branchen, haft væsentlige udfordringer i 2020 grundet epidemien.”

Sådan lyder det i ledelsesberetningen i det netop offentliggjorte årsregnskab fra Baum und Pferdgarten. Et regnskab, der dækker perioden 1. januar til 31. december 2020.

Heri ses det, at brandets bruttofortjeneste er faldet fra 45,8 millioner kroner i 2019 til 34,6 millioner i 2020. Bundlinjen er i overskud, men dog også her mindre end året før; årets resultat lyder på 15,6 millioner kroner mod 23,2 millioner i 2019. Ifølge Baum und Pferdgarten selv, vækker resultaterne dog overordnet set glæde taget Covid-19 i betragtning.

“Ledelsen har siden marts løbende revurderet forventningerne til selskabets drift og kan konstatere, at den økonomiske udvikling, det afledte resultat og de bagvedliggende parametre imødekommer ledelsens forventninger og karakteriserer derfor resultatet som tilfredsstillende, uanset at resultat er mindre end sidste år og oprindelige budgetter for 2020,” skrives der videre.

Øjne rettet mod USA og egen webshop

Ikke nok med, at coronakrisen ikke har ramt resultaterne så hårdt, som frygtet, har 2020 også budt på positive udviklinger forrentningsmæssigt. Det gælder især indenfor engrossalg, som er Baum und Pferdgartens væsentligste salgskanal:

“I henhold til ledelsens strategiske udviklingsplan er andelen af engrossalg udenfor Skandinavien stigende, hvor det amerikanske marked er et af Baum und Pferdgartens væsentligste markeder, og samarbejdet med internationalt anerkendte key accounts er styrket i 2020,” skriver ledelsen videre.

Ligesom hos de fleste andre modevirksomheder har der også her været et øget fokus på onlinehandel det seneste år med store udfordringer i den fysiske detailhandel. Det har ført til yderligere investeringer i og udvikling af egen webshop – og det har betalt sig:

“I overensstemmelse med ledelsens forventninger har dette medført, at salgskanalen igen i 2020 har realiseret betydelig omsætningsvækst,” lyder det i regnskabet, ligesom at det også nævnes, at der i perioden også er foretaget investeringer i design og produktudvikling i forhold til Baum und Pferdgartens CSR-strategi samt PR og marketing. Om 2021 skriver brandet afsluttende:

“Ledelsen forventer for regnskabsåret 2021 vækst i omsætning baseret på yderligere investeringer i fortsat udvikling af brandet, herudover vil der være yderligere fokus på investeringer i og udvikling af det amerikanske engrosmarked samt egen webshop.”