Børnebrand øgede omsætningen med 100 procent i 2020
Med et nyt regnskab, der slår rekord hele vejen rundt, er Anne Marie Lie Norvig, CEO og stifter af Liewood, kommet et skridt nærmere ambitionen om at blive Europas stærkeste børnebrand.“Vi har virkelig knoklet os til vores resultater, og jeg er så stolt af hele teamet. Jeg er også enormt stolt af, at vi har formået at vækste og ekspandere i både Danmark og internationalt med afsæt i det værdigrundlag, jeg for snart fem år siden startede virksomheden på – nemlig kvalitet, bæredygtighed og ærlighed, som går hånd i hånd med æstetik og en kommerciel tilgang.”
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Anne Marie Lie Norvig, der er CEO og stifter af børnelivsstilsbrandet Liewood, i forbindelse med virksomhedens nye årsregnskab for perioden 1. januar til 31. december 2020.
En periode, der bød på eksplosiv vækst for den danske virksomhed: Den samlede omsætning lyder på 193,8 millioner kroner – fra 95,5 millioner kroner i 2019, hvilket er en stigning på næsten 100 millioner og mere end 100 procent. Ser man på e-commerce alene er omsætningen vokset endnu mere, med 400 procent. Årets bruttofortjeneste udgør 73,8 millioner kroner mod 27,5 millioner sidste år, og årets resultat lyder på 39,8 millioner kroner sammenlignet med 12,3 millioner i 2019.
Vil være Europas stærkeste børnebrand
Samlet betyder det, at Liewood, der siden 2015 har designet og produceret tøj, sko, accessories og interiør til babyer og små børn, på bare fem år har vokset sig til en af Danmarks hurtigst voksende virksomheder. Noget, der blandt andet blev slået fast, da brandet i december sidste år modtog en Børsen Gazelle og samtidig indtog en 15. plads på top-100 vækstlisten. Selv har Anne Marie Lie Norvig – der opvokset i en iværksætterfamilie og har 15 års erfaring fra modebranchen med blandt andet design, indkøb og produktion – da også et ambitiøst mål om at blive Europas stærkeste børnebrand.
“Jeg har fra start sat et højt ambitionsniveau, og det har uden at overdrive krævet hårdt arbejde og et stærkt fokus at nå hertil. Nu skal vores gode udgangspunkt bruges til at styrke vores position yderligere i både Danmark og internationalt. Målet er at blive Europas stærkeste børnelivsstilsbrand, og for mig og Liewood handler det ikke kun om økonomisk vækst – det handler i høj grad også om at holde fast i og udbrede, at ærlighed og ordentlighed kan og skal gå hånd i hånd med æstetik, kvalitet, bæredygtighed og en kommerciel tankegang,” siger hun videre.
Voksende kundebaser og medarbejderstab
Årets store omsætningsvækst er blandt andet fordelt på de nuværende europæiske markeder, herunder Frankrig, England og Tyskland – markeder, hvor kundebasen i 2020 voksede med mere end 25 procent i forhold til 2019. I indeværende år er det da også planen, at fortsætte væksten både ude og hjemme.
Det ses blandt andet i den igangværende oprustning i virksomheden – heriblandt i lederteamet, som skal være med til at drive den fremtidige vækst og udvikling – som betyder, at Liewood i 2020 fordoblede antallet af medarbejdere til i dag at være 55. Og i 2021 forventes det at tallet øges med yderligere 50 procent. Derudover er fokus i år på en yderligere udvikling af både brand og produktsortiment, forklarer Anne Marie Lie Norvig:
“I 2021 vil vi fortsat fokusere på at styrke vores brand, så vi bliver endnu mere spændende og relevante for vores kunder samtidig med, at vi skal blive ved med at udfordre os selv, vores kreativitet og skabe nytænkende produkter i bæredygtige materialer, som gør en forskel for den moderne børnefamilie,” afslutter hun.