Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW21, MODEUGE

Modeugen gentager talk-succes: En platform for nødvendige samtaler

Copenhagen Fashion Week fortsætter både sine designerinterviews og talkprogram, der endnu engang understreger de mange nødvendige samtaler i modens regi.
Copenhagen Fashion Week fortsætter både sine designerinterviews og talkprogram, der endnu engang understreger de mange nødvendige samtaler i modens regi.

Da Copenhagen Fashion Week i løbet af ganske kort tid over sommeren 2020 skulle justere sig efter pandemiens gældende regler og delvist digitaliseres, var der samtidig andre muligheder i modeugens formater, der åbnede sig. Heri lå det oplagt at begynde de samtaler, som eksisterer i modens system, men som sjældent bliver italesat i forbindelse med en modeuge. Samtaler om racisme og arbejdsforhold for blot at nævne to. Det blev til talk-programmet ’Small talks – big conversations’, som modeugen lancerede i august med publikum, og som nu fortsættes i en række – 100 procent digitale – visninger, der ligger mellem præsentationerne.

Med disse talks reaktualiserer Copenhagen Fashion Week sin rolle som modeuge, ja, tør man sige, reaktualiserer, hvad en modeuge kan være. En platform for ikke bare shows, men også for udvikling af branchen. På samme måde som modeugen under Cecilie Thorsmarks ledelse har gjort det i forhold til bæredygtighed med en strategi og en række krav, som alle deltagere skal skrive under på.

Anti-racistiske debatter og imponerende line-up

På programmet denne sæson kan du blandt andet opleve skuespiller og debattør Amalie Hoy fortsætte dialogen om anti-racistiske praksisser i den skandinaviske modebranche med blandt andre Robin Douglas Westling og All of Us, mens Ane Lynge-Jorlén, CEO for designkonkurrencen Designers’ Nest, taler med moderedaktør på Ssaw Magazine Tuomas Laitinen om de kulturelle forskelle på de nordiske, britiske og franske modeuddannelser. Og mere ufarligt Mads Nørgaard og journalist Anne Christine Persson tale med Rotate Birger Christensen om udviklingen af det hurtigt voksende kjolebrand.

Men det digitale format giver ikke bare mulighed for debatter – det giver os også mulighed for at komme tæt på de designere, der viser shows og film under modeugen. Efter hver præsentation er der et live-interview med den aktuelle designer, og til dette har Copenhagen Fashion Week allieret sig med et imponerende line-up af journalister og redaktører fra internationale modemedier, herunder Vogue Australia, Brazil, China, Germany, Italia, Forbes US og China og Harpers Bazaar, Café Magazine og mange flere.

Gå heller ikke glip af CEO i Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmarks åbningstale tirsdag den 2. februar klokken 9.30. Se alle shows, præsentationer, talks og interviews her.