Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Magasin er sat til salg
REGNSKAB

Magasin fremlægger sjældent underskud – men også stigende onlinesalg

Regnskabsåret 2019/20 blev ikke som forventet for Magasin, der dog trods nedlukninger har realiseret en omsætning på knap 2,6 milliarder kroner, hvilket blandt andet skyldes, at onlinesalget har haft stor vækst.
Regnskabsåret 2019/20 blev ikke som forventet for Magasin, der dog trods nedlukninger har realiseret en omsætning på knap 2,6 milliarder kroner, hvilket blandt andet skyldes, at onlinesalget har haft stor vækst.

Det seneste års lockdowns har også sat sine spor hos Magasin. Det viser et nyt regnskab fra kæden af stormagasiner. Trods forventninger om en steget omsætning i regnskabet, som dækker perioden 1. september 2019 til 31. august 2020, er omsætningen faldet med ti procent fra 2,865 milliarder kroner i 2018/19 til 2,577 milliarder i 2019/20. Samtidig viser bundlinjen et minus på driften med 50 millioner kroner, ifølge Finans – det første underskud i ti år. Men økonomidirektør Peter Fabricius er alligevel tilfreds med resultaterne:

“Det er altid svært at være tilfreds med en dalende omsætning, men situationen taget i betragtning så drejer vores ledelsesmæssige fokus om at komme ud på den anden side af coronakrisen med alle medarbejdere og stakeholders i god behold,” siger han i en pressemeddelelse, hvor det også understreges, at Magasin har undgået at opsige medarbejdere i perioden.

“Det har været et regnskabsår med meget turbulens. Den følelse er vi ikke ene om at stå med, så på mange måder er vi i samme gyngende båd som stort set hele vores branche – måske med den forskel, at vi står på et meget stærkt økonomisk fundament og har en exceptionel loyal kundebase. Samtidigt har vi sikret, at vores webshop har fordoblet kapaciteten og dermed er gearet til at udgøre al omsætning i de perioder, hvor vi – som nu – er nedlukkede,” siger han videre.

Onlineforretningen i vækst

At Magasins webshop har fordoblet kapaciteten skyldes blandt andet en omfattende IT-turnaround, som blev søsat før corona. Det betyder, at onlinesalget i regnskabsåret 2019/2020 udgjorde 22 procent af den samlede omsætning genereret af over 35 millioner besøgende.

“Vi lever af service – af unik service. Vores kunder forventer altid at få et magisk drys af noget ekstra, når de besøger vores fysiske butikker. Den forventning skal vi i ligeså høj grad kunne leve op til, når kunderne besøger os online,” siger Peter Fabricius og fortæller, at den gode stime er fortsat ind i det nye regnskabsår, hvor julehandlen især var god med en onlinevækst på 45 procent. Noget der, ifølge ham, skyldes en mere effektiv og skalerbar webshop, der er tilpasset mobilen, hvor 70 procent af Magasins onlinekunder shopper.

Og mens Magasin venter på at kunne genåbne sine fysiske butikker, bruger de tiden på at geare sig til fremtidig vækst. Det sker med fortsatte investeringer online såvel som renoveringer af de fysiske butikker, hvor det er nødvendigt.

“Vi sidder ikke på vores hænder og venter på, at vi igen må åbne. Vi kom ud af regnskabsåret med et positivt cash flow, og vi investerer derfor i at kunne relancere Magasin som en endnu bedre udgave af os selv – både online, i vores fysiske butikker og ikke mindst i det afgørende samspil på tværs af begge dele,” siger Peter Fabricius og afslutter med en bemærkning om det indeværende regnskabsår:

“De generelle forventninger til det nye regnskabsår er, at vi vil levere et resultat på samme niveau som i år. Det er fortsat en vild og lettere tåget tid, men vi kæmper, tænker nyt, spiller offensivt og holder alle mand på dæk. Det er den ånd, vi er skabt af.”