Sådan opfylder du Copenhagen Fashion Weeks bæredygtighedskrav i 2023
Fra 2023 skal brands på showkalenderen leve op til en række bæredygtighedskrav. Men hvordan skal du tilgå kravene, og hvordan bliver man som brand vurderet? Det giver modeugen svaret på i aktuelt seminar.Da Cecilie Thorsmark for to et halvt år siden ansøgte stillingen som direktør for modeugen, var det ikke ’the glitz and glamour’, der tiltrak hende, men derimod potentialet for at kunne gentænke platformen ’modeuge’ med et bæredygtigt fortegn.
Allerede anden sæson fik hun udgivet en bæredygtighedsguide til brands på kalenderen, og i januar 2020 lancerede hun sin ambitiøse bæredygtighedsplan 2023, der skulle sikre modeugen nye og mere fremtidssikre standarder.
Men en modeuge bliver aldrig mere bæredygtig end de brands, der viser under den. Det ved Cecilie Thorsmark godt, og derfor blev en del af 2023-planen at definere en række minimumskrav til de brands, der optages på kalenderen for Copenhagen Fashion Week. Disse er blevet til i samarbejde med konsulentvirksomheden In futurum, hvor Rambøll står for den tekniske implementering af kravsystemet.
Og selvom der er tale om krav, man skal opfylde for at kunne vise sine kollektioner under modeugen i København, så ligger der fra Cecilie Thorsmarks side et ønske om, at man som brand kan se systemet som et værktøj, man kan bruge til at benchmarke sig selv på sin bæredygtige rejse.
“Vi ved godt, at vi ikke er herre over, hvordan I driver virksomhed, men vi vil gerne være med til at klæde jer på til at være i denne her branche. Det er en rejse, vi er på sammen. Kravsystemet er et redskab, der kan bruges som inspiration og guideline til at blive et mere bæredygtigt brand,” fortalte hun, da Copenhagen Fashion Week mandag i denne uge havde inviteret til et seminar omkring de kommende krav, og hvordan de skal forstås.
80 spørgsmål til værdikæden
Kravene til et brands bæredygtighed er udformet som en online spørgeundersøgelse, hvor man skal klikke ja/nej samt begrunde sine svar i mere end 80 spørgsmål indenfor seks forskellige områder for at opnå et minimum antal point. De seks hovedpunkter er: strategisk retning, design, materialevalg, arbejdsforhold, forbrugerengagement og show. Derudover skal man overholde 17 minimumsstandarder inde for de seks områder. Med andre ord, så er det altså ikke nok, at man har bæredygtige materialer og skaber et såkaldt bæredygtigt show, hvis ens produktionsforhold ikke fungerer.
For bare at tage et par eksempler fra seminaret, hvor In futurum gennemgik punkterne, så er det blandt andet påvist, at hvis bæredygtighed ligger som en del af en virksomheds strategi, er det mere sandsynligt, at det bliver implementeret i alle dele af værdikæden. Ligeledes er designfasen essentiel i forhold til at bringe ansvarlighed ind i kollektionerne, hvilket både kan være i forhold til materialevalg, konstruktion eller samples for at nævne et par af de åbenlyse faser. Et tæt forhold til ens forbrugere, eksempelvis, hvordan de bruger tøjet, deres størrelser i forhold til tøjets pasform og vaskevaner kan også sikre mere målrettede kollektioner, længere brug af tøjet og dermed mindre spild. På showdelen gælder eksempelvis, at man i 2023 skal lave zero-waste shows.
“De mange ’action points’ kan virke overvældende,” lød det fra Moussa Mchangama, medstifter af In futurum, der fortsætter:
“Men det er vigtigt at stole på, at det er et redskab, der er lavet til jer som brands – og lavet for jer.”
Han bakkes senere op af Cecilie Thorsmark, der ligeledes understreger, at hun håber, man vil se undersøgelsen som en hjælp til at styrke et brands bæredygtige udvikling og ikke en modstand.
Ikke en endegyldig test
Copenhagen Fashion Weeks kravsystem er snart klar til en pilottest, hvor to-tre brands vil gennemgå de mange spørgsmål, funktionaliteten og udregningen af den samlede score. Selve spørgeundersøgelsen bliver således i fremtiden en del af ens ansøgning til showkalenderen. Det understreges desuden flere gange, at det ikke er således, at hvis man mangler points, så er der ingen vej ind på modeugen igen. Der vil være mulighed for at forbedre sig og udfylde spørgeundersøgelsen igen sæsonen efter. Den skal først og fremmest ses som en guide, og modeugen står også klar til at hjælpe, hvis der er spørgsmål til ens score, og hvordan man kan forbedre den.