Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS21, MODEUGE

Modigt og ikke længere så mainstream

Bestseller tager imod tidens udfordring om ansvarlighed med deres redefinerede premium brand Selected Femme/Homme. De vil godt have det ind i modeugens “gode selskab” og lagde flot ud med en kurateret præsentation af lækre Scandi-looks på byens bedste galleri-adresse.
Bestseller tager imod tidens udfordring om ansvarlighed med deres redefinerede premium brand Selected Femme/Homme. De vil godt have det ind i modeugens “gode selskab” og lagde flot ud med en kurateret præsentation af lækre Scandi-looks på byens bedste galleri-adresse.

Selected, Christoffer Egelund Gallery, onsdag den 12. august 2020 klokken 17.00

Det var modigt af Bestseller at holde fernisering på relanceringen af deres premium brand Selected Femme/Homme på Københavns dyre galleri-adresse, Bredgade. Men når ambitionen er “at blive placeret blandt de mest eftertragtede danske modebrands”, som brand director Peter Kristiansen har udtalt det, ja, så skulle rammerne også være ambitiøse.

Mainstream-mode med navnløse designere er sjældne gæster på Copenhagen Fashion Week, men Bestsellers ønske om at være med til at forandre modeverden og være responsibly crafted i alle led af produktionen har banet vejen til “det gode selskab”.

Den bæredygtige kerneværdi er en vigtig del af den nye storytelling om Selected Femme/Homme, som har et par årtier på bagen med selvstændige brand-butikker i Danmark, Europa og USA, men når dén historie så er fortalt, hvad er der tilbage på bøjlerne? Faktisk en masse rigtig lækkert Scandi-style tøj, som sagtens kan konkurrere med nogle af dem, som markerer sig med mere kendte designprofiler.

Det nye ved Selected er dels en klar opdeling af fire stilarter med hver sine farvekoder og dels en livsstilsdefinition af dem. Det er noget produktions- og salgsteknisk, men på den måde kan kunden blive guidet og hurtigt finde ‘sit’ tøj, fordi kollektionerne fremover vil blive markeret på den måde.

Ved første øjekast var det ikke så åbenlyst, at der er tre segmenter plus det til dem, der elsker denim på tværs af smag, men Selected vil både række ud efter både de trendsøgende, de aktive og dem med behov for urban velklædthed. Faktisk er tøjet designet i en nutidig og minimalistisk stil, hvor afstanden mellem tailoring til begge køn og casual wear er meget kort.

Finessen ligger i detaljen som påsætning af kraver, ærmer og lommer. Også valg af materialer har fået et nøk opad med sprøde popliner til skjorter, hør til habitter, florlette taktile metervarer til voluminøse nederdele og kjoler, gabardinevævet bomuld til stilige cargo pants og blød polyestercrepe til vide damebukser samt ‘Prada-nylon’ i vendbare bomber jackets og blød plastik til trendy regnfrakker. Det hele i en behagelig farvepalet af hvid, beige, lyseblå, grå, champagne, khaki og sort med et indslag af brændt orange.

Det var ikke moderevolution, men omvendt virkede det slet ikke så mainstream. Snarere en behagelig international fortolkning af tidens tendenser, fortalt i samme sprog.

Stylist Kim Grenaa havde fået det kunstneriske ansvar med at kuratere 40 sæt ud af en kollektion på 300 styles – ja, det bæredygtige skal man finde i materialerne – til eventet på seks forskellige modeltyper. Det nye designunivers ligger lige til hans højrefod, og jeg så meget gerne ham sende sin sikre show-version af Selected Femme/Homme ned ad et podie på endnu flere modeller, når vi mødes igen til januar.

Se hele kollektionen her.