Et tiltrængt kærlighedsbrev fra Helmstedt
Med kærlig, farverig og silkeblød omfavnelse lettede Emilie Helmstedt øjeblikkeligt 2020-stemningen med en præsentation fuld af old school landidyl, pasteller og – selvfølgelig – papmaché.Helmstedt, Kongens Nytorv, onsdag den 12. august 2020 klokken 13.00
Det er svært ikke at lade sig rive med, når det danske designtalent Emilie Helmstedt inviterer indenfor i sit eget unikke drømmeland – et altid vidunderligt barnligt og farverigt univers – under Copenhagen Fashion Week. Et nærvær, hun har skænket os siden sin debut på modeugens officielle showkalender i august 2018. Og nærvær er faktisk et meget passende ord i den sammenhæng, for det er lige præcis det – foruden sin store kærlighed for silke, pastelfarver og papmaché – hun har slået sig op på: At bevare nærværet og det jordnære i en branche, der nogle gange kan virke distanceret og elitær for selv de indviede.
Og det formåede hun da også denne sæson, hvor hun havde rykket sine nyeste Helmstedt-kreationer – af både tøj og papmachéfigurer – fra atelieret på Christiania og ind midt på travle Kongens Nytorv i den bagende middagssol. Hvor hun skabte et rum centreret omkring en række hjemmelavede, i de fleste tilfælde hjerteformede, skulpturer i forskellige nuancer af lyserød. Skulpturer, der desuden efterfølgende vil turnere rundt i København på forskellige offentlige placeringer. Imellem dem var placeret halmballer, som – hvis man skulle have svært ved at tyde denne sæsons tema – slog bondegårdsstemningen fast. For der var fuld af landlig idyl, der midt på byens ikoniske plads, med modeller iført halmsko, silketørklæder om håret, skyggende hatte og en enkelt hijab med halmstrå i siden og endda et par herlige, blåblomstrede overalls. Et design, vi endnu ikke har set før fra Helmstedts hånd, men som nu pludselig synes fuldstændigt oplagt.
Resten af kollektionen bød på både nyfortolkede gengangere – lange silkekjoler, quiltede jakker, flæsebukser, frotté og silkepyjamasser – men også flere nye styles, passende print og detaljer. Heriblandt gulvlange og gennemsigtige kåber i silkechiffon, en flagrende blåmønstret lag-på-lag kjole i samme materiale, en jakke med firkantede ’H’-knapper og et gennemgående print med håndmalede figurative frimærker i forskellige farver og symboler af hjerter, blomster og brevduer. Noget, der i øvrigt spillede sammen med det gigantiske papmaché-brev – måske et kærestebrev? – som en af modellerne troligt bar rundt på.
Emilie Helmstedt har på bare to år både taget os med under vandet, op på slottet og helt op i himlen med sine altid klart definerede design- og showkoncepter. Men kærlighed er der jo egentlig altid i luften, når hun inviterer indenfor. Kærlighed til moden. Til håndværket og materialerne. Til farver og mønstre. Men fremfor alt også til de mennesker, der bærer hendes stoflige eventyr på kroppen. Men denne gang fik kærlighedstemaet endnu et nøk op med en kollektion, som med titlen ’Emotions’ understregede, hvad den bedste kur nu engang er mod en verden, som for tiden kan synes både fjendtlig, ensom og usikker: at holde fast i dem – og det – man elsker.
Se hele kollektionen her.