Magasin du Nord Fashion Prize hædrer tidligere vindere i nyt format
Danmarks største modepris har justeret sig efter den aktuelle situation i modebranchen og sætter øget fokus på prisens evne til at skabe et mentornetværk omkring dens nominerede designere.Igennem de sidste syv år er én dansk designer årligt blevet hædret med en stor pengepræmie og muligheden for et professionelt netværk at sparre med, når Magasin du Nord Fashion Prize er blevet doneret og uddelt af Nina Wedell-Wedellsborg på vegne af Wessel & Vetts Fond – det, der tidligere hed Magasin du Nord Fonden.
Og mens prisen, dens kriterier og form gennem årene er blevet revideret, står den i år for sin nok største omvæltning. For i lyset af Covid-19 har man valgt at indstille alle tidligere vindere og nominerede og sætte fokus på dem fremfor at opstøve nye talenter, som man har gjort det, siden prisen for første gang blev uddelt i 2013. Og listen af de indstillede til prisen er derfor i år på 28 danske designere, hvor langt de fleste nu er godt cementerede i den danske – og for fleres vedkommende også internationale – modebranche.
Lancerer digital platform
For yderligere at hjælpe til at distribuere kendskabet til de danske designere, som Magasin du Nord-prisen sætter fokus på, lancerer de en digital platform. Som prisens arnested skal den, med Nina Wedell-Wedellsborgs ord, “gøre det lettere for endnu flere at følge med i, hvordan de nominerede danske designere omstiller til et nyt og uventet marked.” Platformen skal fungere som en vidensbank med interviews og podcasts med designere og jurymedlemmer.
“Vi har dygtige designere, der kæmper for at overleve, og vi har ligeledes meget kompetente jurymedlemmer, som kan øse ud af deres erfaring og netværk. Det må siges at være en god kombination for at overleve i et uhyre vanskeligt marked,” siger Wedell-Wedellsborg, der forventer, at platformen er mest aktiv i perioden fra august, hvor de ti finalister annonceres, og frem til finalen i efteråret.
Selve prisen er der blevet lavet lidt om på. For i stedet for at give en hovedpræmie på 300.000 kroner, har man i år valgt at give én designer 200.000 kroner og ni designere hver 10.000 kroner.
“Hvis vi med vores anerkendelse kan skabe opmærksomhed omkring flere designeres flid og dygtighed, og det kan gøre en forskel, så skal vi selvfølgelig gøre det. De ti finalister får mulighed for at møde nogle uhyre kompetente og travle jurymedlemmer virtuelt og fysisk, og jo mere vi kan sætte gang i af netværk og opmærksomhed desto bedre,” fortæller Nina Wedell-Wedellsborg til Fashion Forum og fortsætter:
“Hovedlegatet på 200.000 kroner kan forhåbentlig gøre en mærkbar forskel, mens de 10.000 kroner mere er en erkendelse. Vi kan ikke hjælpe alle, men hvis et netværk eller et særligt møde med et jurymedlem kan flytte grænser for en finalist, så skal vi hjælpe med at skabe den kontakt. Vi har erfaret fra de tidligere år, at kontakten med jurymedlemmer, der kender til forretning, bæredygtighed, PR, salg og så videre, ofte betyder mere eller ligeså meget som selve prisen, afhængigt af hvor designeren er i sin karriere. Et godt eksempel er fra sidste år, hvor vi havde chefindkøberen på e-commerce for det franske stormagasin Printemps med i juryen, som straks fik vores finalist Carcel med på Printemps webshop – en kontakt, som blev knyttet i løbet af finaledagen på Charlottenborg.”
Øget fokus på bæredygtighed
Sidste års vinder, Carcel, markerede også prisens øgede fokus på bæredygtighed, som er et af de kriterier, juryen vurderer mærkerne ud fra.
“Vi arbejder hårdt på at skubbe designerne over i en mere bæredygtig retning. Et kriterie, der igen i år vil være stort fokus på. Klima fylder overalt på dagsorden, og hvis vi skal ændre på verden, skal vi tage ansvar og hver især prøve at flytte nogle grænser, hvor vi kan,” siger Nina Wedell-Wedellsborg og fortæller, at man i Wessel & Vetts Fond også ser på muligheden for at investere i et brand. En mulighed, der dog endnu blot er på tegnebrættet.
“Jeg er utrolig glad for, at Wessel & Vetts Fond har været med til at skabe en ’talentfabrik’, som CEO i Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark kaldte det sidste år. Det er jeg stolt over, og jeg glæder mig hver gang over, hvis vi kan være med til at lede et dansk talent videre i sin udvikling på et stort og komplekst marked. Og med vores online platform kommer der endnu et værktøj, vi kan bruge til at guide de danske talenter videre.”