Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
By Malene Birger
KARRIERE

Mathilde Torp Mader stopper hos By Malene Birger

Efter tre visionære år og en omfattende pandemi har de to parter valgt at gå hver til sit, lyder det fra modehuset.
Efter tre visionære år og en omfattende pandemi har de to parter valgt at gå hver til sit, lyder det fra modehuset.

“Jeg er super stolt af at have været en del af firmaets historie og stolt af alt det, vi opnåede sammen i min tid som kreativ direktør. Jeg ser frem til at se, hvordan By Malene Birgers digitale fremtid kommer til at løfte mærket videre,” lyder det fra Mathilde Torp Mader til Fashion Forum, efter modehuset her til aften har udsendt nyheden om, at hun stopper som kreativ direktør for By Malene Birger.

Mathilde Torp Mader, der er uddannet fra Saint Martins College of Art and Design i London i 2006, blev ansat i By Malene Birger i 2017 og har siden stået i spidsen for en ny vision for det 17 år gamle brand, der siden 2010 har været ejet af IC Group. Men nu, med særligt afsæt i den aktuelle situation som Covid-19 har skabt, er det altså blevet tid til at omtænke modehusets nuværende forretningsmodel, hvilket også betyder, at By Malene Birger og Mathilde Torp Mader går hver til sit, lyder det fra CEO Morten Linnet.

”By Malene Birger er midt i en omfattende digitalisering, der allerede var sat i gang, men som har fået endnu mere fart på i lyset af Covid-19. Der er behov for at gøre op med den sæsonbetonede forretningsmodel, så kollektionerne i højere grad passer til de reelle sæsoner, og vi vil fremadrettet have større fokus på den direkte kommunikation med forbrugeren. Derfor er tiden også den rette til, at vores dygtige designteam tager stafetten videre fra Mathilde Torp Mader. Mathildes kreative vision sikrede brandet en nødvendig opdatering og genetablerede By Malene Birger som et af de vigtigste danske modehuse med shows, der afspejlede ambitionen om at være et contemporary brand, som vi kommer til at få glæde af fremadrettet.”

By Malene Birger har under Mathilde Torp Maders kreative ledelse holdt i alt fire shows under Copenhagen Fashion Week fra SS19 til AW20. Men nu vil man i højere grad satse på brandets digitale udvikling og performance.

“Det bliver nu op til os at videreføre disse (Mathilde Torp Maders, red.) takter og samtidig komme endnu tættere på vores kunder både digitalt, i vores egne butikker og gennem vores internationale partnere. Jeg vil gerne takke Mathilde for hendes store bidrag til By Malene Birger,” slutter Morten Linnet.

Mathilde Torp Mader: “Det forventes simpelthen ikke, at du træder ud af rollen som den unge, naive kvinde”