6 måder, du som leder kan vende krisen til bæredygtig forandring
I dag præsenteres en ny særudgave af Global Fashion Agendas årlige CEO Agenda, som skal guide branchens ledere til at se pandemien som en mulighed for både at styrke de grønne ambitioner og egen virksomhed.Det var vækst vs. bæredygtighed-problematikken, der blev overskriften, da Global Fashion Agenda tilbage i januar, for tredje gang, fremlagde dette års udgave af deres løbende opdaterede format CEO Agenda. En vejledning til modebranchens ledere verden over, for hvordan de kan styre deres virksomhed i en grønnere retning.
Men som bekendt blev 2020 ikke helt den fremsynede start på et nyt – og bedre – årti, som vi havde håbet. Af denne grund har CEO Eva Kruse og resten af Global Fashion Agenda i dag præsenteret en ny CEO Agenda for 2020 – COVID19 Edition.
Heri skitserer de seks konkrete forslag til, hvordan virksomheders øverste ledelseslag kan genopbygge modebranchen ved at fremme bæredygtighed. Sagt med andre ord: fremfor at nedprioritere bæredygtighed i en krise som denne, bør ledere se den grønne omstilling som en mulighed for at styrke deres forretning på den anden side af pandemien. Eva Kruse forklarer selv i en pressemeddelelse i dag:
“Jeg er fuldt bevidst om den slagmark, som branchens ledere befinder sig på hver dag i disse uger og måneder, og hvordan at ren overlevelse er topprioritet for alle lige nu. Denne krise giver imidlertid en mulighed for at revurdere modens leksikon og hele modesystemet. Jeg opfordrer modens ledere til at genoverveje og genopbygge systemet i en kollektiv indsats for at sikre en retfærdig og modstandsdygtig fremtid post-coronapandemien. Jeg anerkender, at dette ikke er en nem bedrift, og derfor har vi opdateret CEO Agenda’en som et håndgribeligt værktøj til at hjælpe CEOs med at sikre, at deres virksomheder kommer ud på den anden side med bæredygtighed som kerneområde og som mere modstandsdygtige end nogensinde.”
Krisen har gjort branchens bæredygtige omstilling vigtigere
Den nye særudgave af dette års CEO Agenda er lavet i samarbejde med McKinsey & Company og er baseret på dybdegående forbruger- og leverandørundersøgelser samt interviews med branchedirektører. Målet er at styrke industrien både på kort sigt ved at udnytte de muligheder, krisen giver i optimeringen af modens værdikæder, men også på langt sigt ved at gøre branchens forretningsmodeller mere modstandsdygtige til fremtidige kriser.
“Covid-19 er unægtelig den største udfordring for modebranchen, som vi nogensinde har set, med hidtil usete konsekvenser for virksomheder og medarbejdere. Modeindustriens bæredygtige omstilling bliver betydeligt mere, ikke mindre, vigtig for forbrugere, investorer og tilsynsmyndigheder som følge af denne krise. Modeindustriens ledere bør derfor forny deres forpligtelser og finde måder at bruge krisen som en mulighed for at fremskynde transformationen mod mere bæredygtige forretningsmodeller,” supplerer Karl-Hendrik Magnus, Senior Partner og Co-Leader of Apparel, Fashion & Luxury Groupå hos McKinsey & Company.
De seks anbefalinger i CEO Agenda 2020 – COVID-19 Edition er:
- Kortlæg social- og miljømæssig påvirkning på tværs af hele værdikæden
- Opbyg tillid og loyalitet overfor dit brand
- Forbedr leverandørforhold og skift til ligeværdige partnerskaber
- Adressér lagerbeholdninger og værdinedskrivninger ved at skalere nye forretningsmodeller
- Accelerér digitaliseringen af forretningsprocesser
- Udform fremtidens e-commerce infrastruktur
Læs hele særudgaven af CEO Agenda 2020 – COVID-19 Edition her.