Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CORONA

1-til-1 og digitale pressemøder – fremtidens pressedage er kommet

I et normalt kalenderår ville pressedage, kollektionsfremvisninger og åbent hus på bureauerne så småt være overstået. Nu skal de først til at gå i gang – men hvordan vil de egentlig gøre det? Det har vi spurgt bureauerne om.
I et normalt kalenderår ville pressedage, kollektionsfremvisninger og åbent hus på bureauerne så småt være overstået. Nu skal de først til at gå i gang – men hvordan vil de egentlig gøre det? Det har vi spurgt bureauerne om.

Der er meget på spil, når der er pressedage. For én ting er det konkrete: kollektionsfremvisninger, produktlanceringer, introduktion til nye mærker og materialer. En anden ting er selve mødet og dets rammer. Den måde tingene visuelt præsenteres, stemningen i rummet og den relation mellem PR, brands og medier, der opbygges på disse dage. De kontakter, der for mange i branchens vedkommende strækker sig over år og på tværs af både brands og bureauer.

Alt dette skal favnes og rummes i de kommende pressedage, der har været sat på hold i Coronaens navn. Men hvordan? Det spørgsmål har vi spurgt en række af de danske PR-bureauer om. Generelt er der bred enighed om, at der skal være pressedage, men også, at de ikke bliver, som vi kender dem. Det nye skal kommunikeres for, at det hele ikke går i stå. Det mener alle, men så mange faktorer er i spil – udover usikkerheden om vores sociale omgang: Kollektioner, der ikke er kommet frem, brands, der opsiger aftaler, budgetter, der er blevet minimeret. Derfor er der arbejdet på alle mulige tænkelige scenarier, mest af alt digitale, siden Covid-19s udbrud og nedlukningen af Danmark.

“Vi bliver nødt til at have en løsning for vores brands, ligegyldigt hvilken situation vi står i. Vi overvejede længe bare at skubbe vores pressedage, men nu arbejder vi på en model, hvor vi holder one-to-one meetings og digitale fremvisninger af vores brands,” sagde Anne Sofie Dejgaard, der er Managing Director for Patriksson Denmark, da vi talte med hende tidligere på måneden.

I slutningen af sidste uge kom de første invitationer til pressedagene. Også fra Patriksson, der inviterer til livestreaming af deres pressedage den 6. og 7. maj gennem deres mediebank, så pressen kan vælge sine items direkte, men som også byder på private videosessions med live chat og interaktion.
Hos Noise PR har de ligeledes gjort deres pressedage digitale med en-til-en præsentationer og digitale presse-packs, som de sender ud til redaktionerne. Men sideløbende har de under nedlukningen fokuseret på at producere digitalt materiale for deres kunder.
“Vi har et digitalt team, der igennem hele perioden har produceret en masse videomateriale, hvor vi dels viser tøjet på og dels har nogle af vores designere til at fortælle om deres kollektioner,” siger Thea Thunbo, der er partner i Noise PR, og fortæller, at de også sender digitale presse-packs ud til medierne.

I Spalt PR-regi har man valgt at strække pressedagene over to uger med start i dag og give mulighed for både digitale og fysiske en-til-en møder – med god tid i mellem, så der kan blive både sprittet af og luftet ud imellem de besøgende. Sidstnævnte, de fysiske møder, er også den model, som blandt andre Blitz PR og Migliorini benytter sig af, ligesom de tre bureauer Devote, Holm & Bertung og PR Connect, der har slået sig sammen om en presseuge.

Digitalt møde med nye muligheder

Hos 9 Communication, der i 2019 skiftede strategi fra at være klassisk PR-bureau til blandt andet at være mere datadrevent og have større fokus på slutkunden, havde man allerede tidligt efter nedlukningen succes med et digitalt pressemøde for en af deres beauty-kunder.

“Vi inviterede ti beauty-influencere til dette alternative pressemøde, hvor de hver især loggede ind på Google Hangout hjemmefra. Vi havde så sørget for, at de fik leveret produkterne og catering hjemme, så vi på den måde havde hele DNA’et omkring pressemødet og samtidig havde produktet i fokus. Det var vildt hyggeligt, alle kunne se hinanden og stille spørgsmål til produkterne. For os har det åbnet øjnene for en mulighed for at kunne inkludere folk, der ikke lige kan komme til for eksempel et pressemøde i København. Og samtidig kom der virkelig meget god content ud af det,” fortæller Line Christiane Mollerup, der er medejer i 9 Communications, hvor de satser på en pressedag i midten af maj og flere af disse virtuelle pressemøder.

Man skal med andre ord have øjnene fast lukkede, hvis man ikke ser den digitale bevægelse, der er sat på speed. For “hvis man vil overleve, så bliver man nødt at være kvik i det,” som det lyder fra Rikke Dyrholm, Country Manager hos PR-bureauet Polhem. Hun har siden sin ansættelse sidste år lagt væk på datadreven marketing og PR og beskæftiger sig 80 procent af tiden med influencer-marketing.

“Jeg kunne ikke finde på at satse på at have en fysisk pressedag, som vi plejer at gøre det,” siger hun og fortsætter:

“Vi bliver tvunget til at være endnu mere strategiske og målrettede nu. Det med at have 100 mennesker til pressedag bare for at have det det tror jeg definitivt slutter for os nu. Så når vi fremover inviterer ind, kommer vi til at line præcis det op, der er relevant for den besøgende. I denne omgang bliver det i langt højere grad en-til-en-møder og digitale præsentationer målrettet en bestemt influencer eller presse. Jeg er af den klare holdning, at det her åbner op for noget helt nyt, og synes kun, det her er en spændende fordel og sparket til at sætte yderligere gang i noget af det, jeg gerne vil med bureauet. Jeg forestiller mig, at vi kommer til at lancere noget, som vi kommer til at implementere i det lange løb. Det er ikke afgørende, at du har en flot hjemmeside, der kan agere digitalt showroom i morgen – det er ligeså meget nu, du skal have de digitale strategier indarbejdet ordenligt,” fortæller Rikke Dyrholm og forklarer samtidig, at størstedelen af deres forretninger kører på en fast retainer og ikke med at lave events ellers shows, så de på den måde ikke har stået til at miste grundstenen i virksomheden.

“Vi er med på at yde noget ekstra, og det oplever jeg også, at influencerne gerne vil. Alle chipper lidt ind. Jeg oplever, at der er en velvillighed til at samarbejde, så alle kan få ro i maven i denne tid.”

Vi har herunder opdateret listen med information om pressedage. Listen bliver løbende opdateret. OBS: Alle møder er efter aftale.

  • 9 Communications: Pressedag medio maj + løbende digitale events
  • Blitz PR: Fysiske pressemøder 18.-20. maj
  • Devote: Fysiske en-til-en-pressemøder i uge 20
  • Freifeldt PR: TBA
  • Holm & Bertung: Fysiske en-til-en-pressemøder i uge 20
  • Impression PR: Digitale pressemøder 28.-30. april
  • Migliorini: Fysiske pressemøder i uge 20 + 21
  • Mørch & Rohde: Digitale pressemøder fra medio uge 18
  • Noise PR: Digitale en-til-en-pressemøder fra medio uge 18
  • Patriksson: Digitale en-til-en-pressemøder 6.-7. maj og livestream den 7. maj kl. 15-16
  • Polhem PR: Fysiske en-til-en-pressemøder 15.-17. maj
  • PR Connect: Fysiske en-til-en-pressemøder i uge 20
  • PRD: Fysiske og digitale pressedage medio maj
  • Spalt PR: Digitalt og fysisk fra 27. april