Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Hvad med modekampagnernes klimaaftryk? Nyt kreativt bureau vil have regnestykket 'i nul'

Kia Hartelius og Jeppe Kolstrup står bag det danske bureau Fern, der via co2-reducering og -kompensation har sat sig for at gøre mode- og livsstilsbranchens kampagneproduktion til en grønnere disciplin.
Kia Hartelius og Jeppe Kolstrup står bag det danske bureau Fern, der via co2-reducering og -kompensation har sat sig for at gøre mode- og livsstilsbranchens kampagneproduktion til en grønnere disciplin.

Mange modevirksomheder gør efterhånden en stor indsats for at nedbringe deres klimaaftryk i valget af produktionsmetoder, materialer, transport og så videre. Men hvad med det fodspor, som også de mange kreative kampagner, branchen hvert år producerer, sætter på vores planet? Det er et område, der sjældent bliver berørt i den bæredygtige debat.

Derfor har Kia Hartelius og Jeppe Kolstrup, stifterne af det nye kreative bureau Fern, sat sig for at gøre kampagneudvikling til en grønnere disciplin. Det gør de ved at tilbyde både konceptudvikling og produktion af klimavenlige kreative kampagner for mode- og livsstilsbranchen – foruden at drive en klimavenlig virksomhed internt.

“Med Fern kan vi nu endelig kombinere vores kreativitet med vores passion for klimaet. Vi har i mange år arbejdet på at reducere vores aftryk på klima og miljø i vores privatliv og har siden prøvet at flette de samme værdier ind i vores professionelle virke. Vi nåede til et punkt, hvor vi indså, at hvis det skulle lykkes, var vi nødt til at skabe vores eget kreative studio. For vi mener, at vi alle sammen har et ansvar for at gøre alt, hvad vi kan for at rette op på den verden, vi lever i. Også i den kreative branche,“ siger Kia Hartelius.

Sammen med Jeppe Kolstrup stiftede hun i starten af 2020 Fern, der i dag har adresse på Nørrebro i København, og som er skabt som et netværk af kreative kompetencer, der hentes ind til det specifikke projekt – Kia Hartelius er selv modefotograf og Jeppe Kolstrup reklamefilminstruktør. Begge har de mange års erfaring i feltet og har tidligere arbejdet for anerkendte mærker både i og udenfor modebranchen; Nike, i-D Magazine, Han Kjøbenhavn, Royal Øko Pilsner, Kræftens Bekæmpelse, Google, Peugeot, Den Kongelige Ballet med flere. Gennem Fern henvender de sig dog til især mode- og livsstilsbrands, og har siden etableringen skabt kampagner for brands som Selected, Storm & Marie, Andersen-Andersen, Elliott Footwear og interiørmærket TAKT, der alle befinder sig på forskellige stadier i den bæredygtige omstilling.

Hvordan reducerer man en kampagnes klimaaftryk?

For at kunne skabe klimavenlige kampagner har Fern tilsluttet sig to forskellige norske initiativer, Green Producers Club og Chooose, som hjælper med at udregne, hvor stort et co2-aftryk, der er på et specifikt projekt. Førstnævnte har for eksempel udarbejdet model, som betyder, at tilmeldte produktionsvirksomheder skal gennemgå en tjekliste med 45 punkter, som de kan bruge til både at udregne og sænke co2-udledning i alle stadier, fra idé til færdig produktion.

“For eksempel sørger vi for, at al transport foregår i eldrevne køretøjer, og at vores catering er økologisk og vegetarisk. Vores second hand-rekvisitter og set-konstruktioner recirkuleres efter brug. Vi bruger plastik- og kemifri maling på settet, og vi bestræber os på at undgå palmeolie i eksempelvis mad og plejeprodukter. En sexet ting som affaldssortering er også en central del af indsatsen, som ellers ofte bliver overset på både mindre og større produktioner. Listen over klima-indsatser er lang, og vi deler vores bestræbelser på vores hjemmeside,” supplerer Jeppe Kolstrup og fortæller, at der i forbindelse med hver kampagne udarbejdes en rapport med en minutiøs gennemgang af det specifikke klimaaftryk for det enkelte projekt. På baggrund af det får man en procentscore, som indikerer, hvor tæt på 100 procent bureauet selv har formået at reducere – og derfor hvor meget der efterfølgende skal kompenseres via klimakvoter for at komme ‘i nul’. For eksempel har Fern i deres nyeste kampagne for Bestseller-brandet Selected brugt 512 kilo co2 og opnået en score på 96,2 procent. Det har ført til, at de har klimakompenseret for 4,31 tons co2 – for selvom der arbejdes på at bruge mere klimavenlige metoder, er der altid et uundgåeligt klimaaftryk, og derfor er der indbygget en fast ’overkompensation’ i Green Producers Clubs model.

Selve kompensationen går til et FN-certificeret og -verificeret projekt under organisationen Gold Standard, der hjælper med at erstatte fossile brændstoffer med vedvarende energi. I øjeblikket går støtten til Bangna Biogas Project – et stivelsesanlæg i Thailand, hvor man opsamler energiholdig metangas fra spildevandet og bruger det til at betjene hele anlægget uden at påvirke det lokale elnet. Det sparer en årlig co2-udledning på 20.000 tons. Desuden er spildevandet så rent, at det bruges til kunstvanding af det lokale landbrug.

“Lige nu er alle brancher pressede til det yderste af coronakrisen. Men vi håber og tror på, at det skaber en unik mulighed i alle brancher for at tænke klima og miljø ind virksomhedernes kerne, når de genstarter efter krisen. Vi vil i Fern gøre alt, hvad vi kan, for at bidrage til den grønne omstilling og inspirere andre til at gøre det samme,” slutter Jeppe Kolstrup.

Du kan læse Ferns fulde klimarapport og udregninger for deres Selected-kampagne hos Green Producers Club her.