Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CORONA

Uventet god timing: Antibakterielle handsker hjælper lokalsamfund og sætter skub i webshop

Allerede sidste sommer startede handskefirmaet Rhanders udviklingen af de antibakterielle handsker, der har fået en uventet aktualitet.
Allerede sidste sommer startede handskefirmaet Rhanders udviklingen af de antibakterielle handsker, der har fået en uventet aktualitet.

En ny satsning båret af en gammel idé landede rettidigt i den 210 år gamle handskefabrik, Rhanders, der siden 2018 har været ejet af Rina Hansen og hendes mand, Thomas Bro Hansen. En antibakteriel handske, what are the odds?

Siden sommeren 2019 har de arbejdet tæt sammen med det engelske firma Micro-Fresh om udviklingen af de nylancerede handsker. Micro-Fresh, der er startet af Eccos tidligere leather technician, står bag en bio-teknologi, der forebygger 99,98 procent af patogene – altså sygdomsfremkaldende – bakterier og mikroorganismer. Og den teknologi er nu blevet indgarvet i firmaets skindhandsker og indarbejdet i deres tekstilhandsker. Det er ikke medicinske handsker, understreger Rina Hansen, da vi taler med hende. Det er handsker, der beskytter langt mere end almindelige handsker og ikke bringer en eventuel smitte videre fra sted til sted, og derfor kan være en hjælp for folk, der arbejder på eksempelvis skoler, pasningstilbud og plejehjem – og i Red Barnet, som netop har fået doneret så mange handsker til deres frivillige, som Rhanders normalt sælger på to måneder.

“Ideen til handskerne opstod, fordi jeg nok altid har været lidt sippet med berøring af offentlige overflader. I de ti år jeg boede i udlandet tænkte jeg ofte, at det var mærkeligt, at folk bar masker, men holdt på de samme gelændere, stænger og håndtag i metroer, supermarkeder og offentlige rum, nu hvor bakterier smitter mest gennem hænder. Min mormor havde lært mig at bruge rejsehandsker, for som hun sagde, så ’beskytter de jo hænderne og gør, at du ikke piller næse.’ Så en handske med beskyttende egenskaber var faktisk allerede med i idéskuffen, da vi overtog Randers Handsker, lang tid før vi havde hørt om Corona,” fortæller Rina Hansen, der har en PhD i omnichannel retail og tidligere har arbejdet for blandt andet By Malene Birger og Hummel som henholdsvis Marketing & Omnichannel Director og Head of Global Marketing & Omnichannel.

Rina Hansen på fabrikken foran fabrikkens handskemønstre.

Randers Handsker har som dansk familieejet firma siden 1811 udviklet både modehandsker og funktionelle handsker til blandt andre frømandskorpset, politiet og Dronningens Livgarde. Men aldrig engangshandsker i plastik, som man bruger i den medicinske verden, og derfor lå det heller ikke lige inden for deres kompetencefelt at lave udstyr til hospitaler i denne tid.

“Men den aktuelle situation fik os til at tænke på, om der ikke er andre mennesker i frontlinjen, som for eksempel dem, som passer vores kære, der ville kunne bruge vores antibakterielle handsker i denne tid. Vi har før leveret handsker til plejehjem, skoler og frivillige hjælpere, så det virkede helt naturligt at tilbyde vores hjælp til dem nu via donationer af handsker,” siger Rina Hansen og fortsætter:

“Bomuld og uforede skindhandsker er mere behagelige at have på gennem dagen end plastik- og gummihandsker, og med den antibakterielle teknologi beskytter de ved overfladeberøringer. Og så gør handsker, at man ikke klør sig i ansigtet og spreder smitte af den vej. Vi har også hørt gennem vores kundeservice, at handskerne hjælper dem, som har sensitiv hud og ikke kan tåle at vaske hænder og spritte konstant.”

Gang i webshoppen

Som størstedelen af branchen og samfundet mærker Rhanders også den globale krise. Deres AW20-indsalg er hårdt ramt, ligesom det kan mærkes, at deres to egne og deres forhandleres butikker er lukkede. Men på plussiden har der henover påsken været gang i firmaets webshop.

“Over den sidste uge har jeg simpelthen behandlet, klargjort, pakket og sendt så mange handsker med Micro-Fresh teknologi, at det næsten svarer til hele vores retail-omsætning i april 2019. Men vi mangler vores wholesale-omsætning. Så totalt har vi mere end 50 procents nedgang i forhold til sidste år. Vores firma er jo ganske lille, og jeg har kun én kundeservicemedarbejder tilbage på handskefabrikken. Vores produktchef og marketingmedarbejder arbejder hjemmefra. Resten er hjemsendt under nedlukningen. Men det er i hvert fald dejligt at vide, at det, vi laver, kan bringe nytte og gavn. Og vi håber med dette naturligvis også, at almindelige forbrugere vil få glæde af vores innovative handsker, sådan at dette 210 år gamle firma kan overleve – også gennem denne krise,” slutter Rina Hansen og lover historien om, hvordan Randers Handsker overlevede den spanske syge for præcis 100 år siden en anden gang.

Se Rina Hansen vise Rhanders frem under nedlukningen på Fashion Forums instagram her.