#modebranchenstårsammen, Margiela og flere lokale støtteinitiativer
Flere og flere viser deres støtte til både branchen og sundhedsvæsenet - ligesom inspirationen flyder på de sociale medier. Og så er der nyt fra Margiela, Mulberry og Wood Wood.Der er få ting, der kan give trøst i denne tid. Noget af det bedste, vi kan sige fra redaktionen, er, at alle er mærket. Ingen af jer står i situationen alene, selvom det ofte kan føles sådan, når man sidder alene på kontoret eller derhjemme med ungerne om benene. Vi får også flere og flere meddelelser om støtteinitiativer og donationer til og fra både små og lokale og helt store spillere, der ønsker at hjælpe. Som LVMH, der i stedet for parfume nu producerer antibakterielt gelé og H&M, der med den nyoprettede COVID-19 Solidarity Response Fund støtter WHO’s arbejde i kampen mod virussen. Læs også om initiativer fra danske Basic Apparel, Elsk og Stine Goya længere nede på siden her.
På alle sociale medier opfordres og inspireres der til at stå sammen og investere i vores fælles fremtid. Vores jobbørs er også åben, der kommer stadig enkelte jobs op, ligesom vi også er åbne for salg af klippekort til fremtidige jobs. Som altid vil vi også gerne høre fra jer med idéer og input til artikler – eller en lille øjebliksvideo fra jeres aktuelle arbejdssituation, som I kan sende til info@fashionforum.dk. Så vil vi poste den på vores instagram, så vi sammen kan vise at #modebranchenstårsammen.
Stay safe,
Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Chefredaktør
Margiela med egne ord
Maison Martin Margiela er en af de mest ikoniske men også mystiske modebrands gennem tiden. Ikke kun på grund af brandets innovative anti-branding og dekonstruktive designtilgang, men ligeså meget på grund af, at bagmanden Martin Margiela forblev stort set anonym gennem sin tid ved brandet, som han selv forlod i 2009. Derfor er det lidt af et scoop, at filmen Martin Margiela: In His Own Words har den ellers anonyme designers stemme som guide og fortæller til et indblik ind i en af de mest kunstneriske designvirker modebranchen har set. Filmen skulle oprindeligt vises til CPH:DOX, der egentlig skulle løbe nu i fysisk format, men som i stedet har åbnet for digital adgang til mange af de kunstneriske film på deres plakat, heriblandt altså filmen om Margiela.
Filmen kan streames indtil den 29. marts og koster 45 kroner at få adgang til lige her.
Wood Wood i japansk samarbejde
Det er næsten mere normen end undtagelsen, at der i streetwear-kredse bliver lanceret nye samarbejder i en lind strøm. Sådan er det også for danske Wood Wood, der blandt andet har samarbejdet med Champion, Ellese og Adidas. Og nu er der et helt nye samarbejde på trapperne. Denne gang med det japanske sportsmærke Mizuno omkring det deres klassiske Wave Rider sneaker. Samarbejdet mixer Mizunos tekniske udgangspunkt med Wood Woods farveeksperimenter fra SS20-kollektionen, som inkluderer bordeaux, pink og orange farvetoner.
Samarbejdet har fået navnet The Wood Wood x Mizuno Wave Rider 10.55 og bliver sat til salg på Wood Woods hjemmeside i dag, inden den bliver lanceret globalt den 4. april.
Goyask læsestof
Hvis man mangler læsestof til den danske lockdown, så kommer Stine Goya dig til undsætning. En del af brandets SS20-lancering, der kommer i butikker nu, inkluderer nemlig kampagnen Creatives We Love, som fokuserer på fire kreative personligheder, der alle har inviteret Stine Goya-teamet ind i deres univers til et indblik i, hvad der inspirerer dem og deres kreative udskejelser. Det er der kommet fire interviews med fire kreative Paris-bosatte kvinder: keramiker Sofia de Moser Leitão, konsulent Emily Marant, den kreative producent Philippine Michel og singer-songwriter Melissa Bon.
Du kan finde interview og billeder her.
Nye tider hos Mulberry
Mulberry-tasker – i særdeleshed den ikoniske model Bayswater – har stået højt på mange kvinders ønskeliste gennem en årrække. Og med god grund. I de seneste fem år har brandet haft Johnny Coca som kreativ direktør, som på mange måder været med til at internationalisere brandet yderligere og lancere en række nye, populære tasker og accessories. Men nu stopper designeren altså sit virke hos det britiske luksusbrand. Den sidste kollektion fra hans hånd bliver SS21.
Brandet, der næste år kan fejre 50 år i branchem, er allerede i gang med at finde Johnny Cocas afløser.
Crowd-støt lokalmiljøet
Der er mange måder at støtte de lokale butikker. De fleste gør det ved at købe i den lokale grønthandler, støtte sit yndlingspizzaria eller købe legetøj over nettet. Hos brandet Basic Apparel har de, som brand, tager et helt andet ansvar på sine skuldre. De har i kølvandet på de mange tøjbutikkers svære vilkår under corona-krisen stablet en crowdfunding sammen, hvor man med dem som primus motor på projektet, kan donere penge til brandets mange forhandlere i form af gavekort, som vil gælde i to år fra udstedelse. Ud over, at 100 procent af det donerede beløb går til butikkerne, vil man som støttende samtidigt modtage en økologisk T-shirt fra Basic Apparel.
“Vi håber, at rigtig mange borgere derude kan se ideen i det her initiativ og har lyst til at bakke os op omkring det. Vi skal passe på vores lokalsamfund, så det på den anden side af det her, stadigvæk består som vi kender det,” siger Basic Apparel-stifter Camilla Balle i en pressemeddelelse.
Køb Elsk og donér
Men det er ikke kun Basic Apparel, der prøver at holde sine forhandlere ovenvande i disse udfordrende tider. Også det bæredygtigt funderede mærke Elsk vil støtte de lokale forhandlere. Det betyder, at for hver online-handel på brandets side, vil man som kunde kunne vælge en butik på Elsks forhandlerliste, som man vil donere 25 procent af omsætningen for salget til. Det eneste man som kunde skal gøre, er at indtaste navnet på den butik, man ønsker at Elsk skal donere pengene til. Elsk donerer i forvejen 1 procent af sit salg til beskyttelse af planeten.
Tiltaget gælder i første omgang i 14 dage.