Dansk modebutik midt i en lockdown: “Torsdag aften og frem til fredag morgen havde vi nul ordrer"
Sådan siger Jakob Støy, ejer af Støy ApS, der samtidig opfordrer til ikke at gå i panik, selvom Stoy er én ud af de mange Covid-19-ramte butikker og -webshops landet over. Men der er også små lysglimt, beretter urmærket About Vintage.Corona kaster lige nu sine skygger overalt. Også på detailhandlen i den danske modebranche, som – ikke overraskende – mærker konsekvenserne af den landsdækkende lockdown. Det ses eksempelvis i det stærkt begrænsede antal forbrugere på gaderne og i butikkerne. Det beretter flere virksomheder om i dag, fredag.
En af dem er urmærket About Vintage, som driver to butikker i København, en på Gothersgade 97 og en på Strøget. Begge oplever tydelig sænkning i antallet af besøgende grundet udbruddet af Covid-19. Det slår medstifter Thomas Andersen fast til Fashion Forum i dag.
Dog har situationen, trods sin alvor, også bragt små lysglimt med sig for About Vintage, hvis onlinesalg er vokset støt i takt med krisens frembrud. De oplever nemlig en øget vækst online på alle markeder, men især i Sydkorea, hvor About Vintage de seneste tre dage har oplevet en onlinevækst på mere end 700 procent sammenlignet med sidste år.
“Noget kan tyde på, at folk har haft ekstra tid til onlineshopping. Vi håber selvfølgelig snart, at situationen forbedres, både nationalt og globalt. Som skildret i medierne har situationen store konsekvenser på mange parametre, så vi følger udviklingen nøje. Købelysten hos folk er der stadig, hvilket selvfølgelig er fint, da det i denne svære periode sikrer vores eksistensgrundlag, men at salget ligefrem er steget så vildt, finder vi ret mærkværdigt,” siger han.
Onlinesalget er påvirket hos de fleste
Det er dog ikke alle, der ligesom About Vintage mærker en stigning i salget online i disse dage. Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), er over halvdelen, 60 procent, af de danske virksomheder allerede nu negativt påvirkede på enten salg eller logistik online. Ser man på salget alene, oplever 11 procent fremgang, mens over en tredjedel er ramt på salget i mere eller mindre grad.
“Mange giver udtryk for, at det kan blive rigtig alvorligt, fordi deres salg allerede er meget negativt påvirket, og samtidig er der også pres på både leveringen og medarbejderne,” siger administrerende direktør i FDIH Niels Ralund i en pressemeddelelse, efter at have været i kontakt med flere medlemmer. Ifølge ham, er især modebranchen en af de brancher, der mærker konsekvenserne af situationen mest på nuværende tidspunkt.
“Vi har ikke nok besvarelser til at vurdere, hvordan hver enkelt branche er påvirket, men vi ved, at de digitale dagligvarebutikker og apoteker melder om markant fremgang, mens eksempelvis rejse- og tøjbutikkerne er hårdt ramte,” siger han videre og understreger, at det dog stadig er så tidligt i forløbet, at det må forventes, at endnu flere virksomheder bliver påvirket i den kommende tid.
En af de virksomheder, der mærker de begyndende konsekvenser på egen krop, er aarhusianske Støy, der driver både fysisk butik og netbutik.
“Vi er alle sammen påvirket og i choktilstand lige nu, både som erhvervsdrivende og privatpersoner, så det er stadig tidligt at sige noget, jeg forestiller mig, at vi har et bedre overblik over situationen om en uges tid,” siger Jakob Støy, der ejer Støy ApS, da Fashion Forum fanger ham på telefonen i dag, og fortæller, at de dog allerede nu kan se, at der er udsving i salgstallene.
“Skal vi se på ren omsætning, så kunne vi allerede i mandags mærke, at vi tabte omsætning. Vi har ikke tabt omsætning i lang tid, så selvom der måske blot kunne være tale om et par dårlige dage, så var det alligevel ret tydeligt. Normalt har vi meget trafik online fra klokken 20 om aftenen og natten igennem, da vi også meget international handel, men torsdag aften og frem til fredag morgen havde vi nul ordrer,” fortæller Jakob Støy, der skyder på, at de lige nu oplever et fald i omsætningen på 70-80 procent. Alligevel forholder han sig i ro og venter med at tage nogle større beslutninger, før de er klogere på hele situationen:
“Det er meget vigtigt, at vi ikke går i panik nu, og vi har i virksomheden truffet en beslutning om, ikke at foretage nogen drastiske beslutninger her i marts. Vi må se tiden an og lige lade både os selv og vores kunder komme sig.”
Tiltag for at mindske smitte påvirker også butikkerne
Men hvor man uden frygt for smitte roligt kan handle på nettet fortsat, er situationen en anden for den fysiske detailhandel. Derfor skal butikkerne lige nu ikke udelukkende takle de færre besøgende. Detailhandlen skal også finde måder at indordne sig efter myndighedernes generelle retningslinjer, hvis de vil holde butikkerne åbne – og på den måde gøre, hvad de kan, for at holde omsætningen oppe. Det gælder blandt andet opfordringen til at sænke antallet af medarbejdere, der opholder sig sammen. Ligesom at opfordringen til at gøre en stor indsats for at mindske smitte via begrænsninger af fysisk kontakt og øget hygiejne gør det sværere at drive butik.
Det mærker de også hos About Vintage, hvis to butikker er åbne men med nedsat personale og et forhøjet fokus på hygiejne. Det samme ses hos H&M Group, hvor netop hygiejne har fået dem til at ty til mere drastiske tiltag. De har valgt at lukke alle deres prøverum midlertidigt i koncernens butikker for brands som H&M, Monki, Cos, Weekday og & Stories. Det beretter DR.dk.
Også hos Bestseller er butikkerne for brands som Jack & Jones, Only og Vero Moda stadigt åbne, men er tilpasset til situationen og myndighedernes anbefalinger. Det skriver Finans, som har talt med Line Ernlund, kommunikationschef, der fortæller, at de gør, hvad de kan, for at minimere eventuel smitterisiko. Det samme gør koncernen internt i virksomheden, ved – ligesom de fleste andre – at sende ansætte hjem for at arbejde de næste 14 dage.