Meet the Nordics i Paris: "Vi vil gerne vise, at bæredygtighed ikke er en bestemt æstetik, men det at tage ansvar"
Meet the Nordics er for første gang en del af den officielle kalender i Paris. Vi har talt med medstifter Kim Grenaa om vigtigheden af at få formidlet den skandinaviske tilgang til mode.Når Paris Fashion Week i dag starter, er det med et – for denne modeuge nyt – dansk initiativ på den officielle kalender.
Det nu syv sæsoner gamle netværksinitiativ Meet the Nordics (tidligere Meet the Danes) rykker sit alternative messeformat til Paris for at præsentere den internationale skare af indkøbere og presse for det, de kalder ’the Scandi Redo’.
“Det har været vigtigt for os at komme på den officielle kalender, for det er jo en blåstempling,” fortæller Kim Grenaa. Han er sammen med Anette Kjærgaard grundlægger af eventet, der igennem de sidste to sæsoner har haft blikket særligt fokuseret på brands, der arbejder med bæredygtighed – noget, de også har oplevet en positiv opmærksomhed omkring både fra KCD, der er koblet på som PR-bureau, og Fédération de la Haute Couture et de la Mode.
“KCD har fra starten været begejstrede for overskriften på projektet. I Skandinavien er vi så meget længere fremme på det her felt, end de er i Frankrig, hvor de nok er begyndt at tale om det, men ikke helt har taget aktion på det endnu. Vi har givet den bæredygtige fællesnævner overskriften ’the Scandi WeDo’ og ser det som en bevægelse. De er vigtigt for os at formidle, at det ikke handler om en særlig æstetik eller et bestemt look, men dét at tage ansvar som mode- og livsstilsbrand,” siger Kim Grenaa.
Internationalt fokus på København
Med sig til Paris har Meet the Nordics 14 danske, svenske og norske brands, hvor af langt de fleste er modebrands, men hvor også smykkebrands som Kinraden og Ninna York samt beautybrandet Rudolph Care har fundet plads.
“Vi synes, det passer godt ind i vores historiefortælling også at have smykke- og beautybrands med. Det overordnede tema er bæredygtighed, men vi viser en masse forskellige tilgange til ansvarlig produktion med brands som Designers Remix, Blanche, Ganni Repeat og Mark Tan. Spørger man KCD, er Copenhagen Fashion Week den femte eller måske endda den fjerde mest interessante modeuge lige nu. Det er den især på grund af vores bæredygtige fokus. Vi lægger os i kølvandet og i al respekt til både vores danske modeuge og dennes treårige handlingsplan og til Global Fashion Agendas arbejde, og det er tydeligt for os at mærke den opmærksomhed, der er på vores måde at agere på. Det at vi allesammen, os der kommer fra Norden, gør noget, gør det uundgåeligt. Vores største succeskriterie er derfor også – udover selvfølgelig at få folk til at komme – at få formidlet den overordnede historie,” siger Kim Grenaa om Meet the Nordics-eventet i Paris, der holder til i &Traditions showroom på 3 Avenue Président Wilson.
Dialog og nærvær
Netop valget af rammerne hos &Tradition har stor betydning for fortællingen. Dels med sit skandinaviske design, men også i den mere langsomme måde, vi køber og forbruger møbler på, som modeindustrien og dens forbrugere godt kunne lære noget af, ifølge Kim Grenaa. Og at det også er et noget mindre sted end den plads, de boltrer sig på herhjemme hos Fredericia Furniture, har sine fordele, mener han.
“Meet the Nordics er et netværksarrangement, der skal facilitere mødet mellem brands, presse og indkøbere, og dialogen er vigtigere end nogensinde før. Man kan jo ikke se på de brands, vi har med, at de er bæredygtige, og derfor er det ekstra vigtigt, at rammerne indbyder til, at der bliver spurgt ind og fortalt. Gæsterne må godt kunne mærke den jordnærhed og det hyggelige, vi er forbundet med i Skandinavien.”
Meet the Nordics finder sted tirsdag den 25. februar 2020 klokken 11.30-19.30 hos &Tradition på 3 Avenue Président Wilson. De deltagende brands er Aiayu, Blanche, Copenhagen Cartel, Designers Remix, Envelope 1976, Filippa K, Ganni Repeat, Holzweiler, Kinraden, Lindberg, Mark Tan, Ninna York, Rudolph Care og mfpen, som sidste år vandt den såkaldte ‘Meet the Nordics Prize’, hvilket sikrede brandet en betalt plads til eventet.