Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Organic Basics løfter toplinjen – men underskuddet vokser

Det danske brand har i seneste årsregnskab øget deres bruttofortjeneste, men de røde tal på bundlinjen er samtidig fordoblet. En ny millioninvestering og en fortsat internationalisering skal vende skuden allerede i år.
Det danske brand har i seneste årsregnskab øget deres bruttofortjeneste, men de røde tal på bundlinjen er samtidig fordoblet. En ny millioninvestering og en fortsat internationalisering skal vende skuden allerede i år.

Organic Basics har fra dag ét gjort sig bemærket med deres unikke koncept og innovative produkt – miljøvenlige underbukser, som indeholder bakteriedræbende sølv. Men på trods af både interesse og stigende salg følger indtjeningen i virksomheden endnu ikke med. Det viser brandets nye årsregnskab for 2019, hvori det står klart, at selvom bruttofortjenesten er steget fra 196.440 kroner i 2018 til 418.639 kroner i 2019 – mere end en fordobling – vokser de røde tal på bundlinjen også. Faktisk er underskuddet også mere end fordoblet i løbet af perioden, idet virksomheden står med et minus på knap 5,5 millioner kroner efter skat.

“Vi har haft stort fokus på at øge kendskabet til Organic Basics som brand og herunder få vores bæredygtige budskaber bredere ud internationalt. Det har ført til en stor vækst på toplinjen,” skriver virksomhedens medstifter, Mads Fibiger, i en mail til Finans, til hvem han også fortæller, at udviklingen skyldes, at de har investeret i vækst i løbet af 2019. Det indebærer både en øgning i antallet af medarbejdere – fra ti fuldtidansatte i 2018 til 25 i 2019, som det fremgår af regnskabet – samt en stor satsning på markedsføring på udenlandske markeder. Og det har virket for Organic Basics, der har opnået vækst i udlandet, og hvis resultater dog ligger inden for budgettet. Samtidig er det forventet, at bundlinjen forbedres allerede i indeværende år.

Organic Basics’ historie går tilbage til maj 2015, hvor vennerne Christoffer Immanuel, Alexander Christiansen, Mads Haugsted og Mads Fibiger grundlagde brandet. Siden har de haft stor succes med blandt andet Kickstarter, ligesom at virksomheden fik en stor investering på 6,5 millioner kroner i oktober 2017. Og i 2019 blev der så endnu en gang skudt penge i foretagendet, skriver Finans. Denne gang et endnu større beløb – 16 millioner kroner – fra blandt andre franske Eutopia VC og danske Bumble Ventures. Ifølge Mads Fibiger, giver investeringen dem en mulighed for, at brandet fortsat kan tænke langsigtet i deres vækststrategi – herunder netop med fokus på udenlandske markeder.