Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW20, INNOVATION & BÆREDYGTIGHED, MODEUGE

The Jewellery Room med grønt fortegn: “Med modeugen som samarbejdspartner giver det god mening at tage skridtet nu”

Når Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen i dag åbner dørene til denne sæsons The Jewellery Room, bliver det i et opdateret format, hvor smykkebranchens bæredygtige omstilling er i fokus.
Når Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen i dag åbner dørene til denne sæsons The Jewellery Room, bliver det i et opdateret format, hvor smykkebranchens bæredygtige omstilling er i fokus.

Det er ikke noget nyt, at The Jewellery Room har øje for bæredygtighed. Men nu er smykkeduoen Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, der sammen står bag det danske smykkekoncept, klar til at tage deres ambitioner til et nyt niveau i forbindelse med en opdatering af deres tilbagevendende event under modeugen, som afholdes i dag. En opdatering, der indebærer ikke blot et øget fokus på miljømæssig og social ansvarlighed gennem de i alt 20 udstillere – der denne sæson udgøres af flere upcoming brands, som har haft grundlæggende bæredygtighedsprincipper indarbejdet i deres DNA fra start, og færre af de store mærker – men også gennem en række nye initiativer såsom et såkaldt ’slow show’. Et show, hvor brandsenes smykker bæres af dansende modeller og sættes sammen med tøj fra Coster Copenhagen, som selv har høje ambitioner indenfor CSR. Derudover er der til denne sæsons event – som finder sted i dag – planlagt en paneldebat med en række brancheprofiler og eksperter; CEO for Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark, Rachael Taylor, freelance smykkejournalist for titler som Financial Times og Business of Fashion, samt Guya Merkle, smykkedesigner og ejer af det tyske brand Vieri Ethical Jewelry. Samtalen er modereret af Dana Schou, Communications Director hos Global Fashion Agenda.

“Vi har i længere tid haft lyst til at bringe fokus på bæredygtighed ind i smykkebranchen, og nu er tiden. Vores kommende Jewellery Room kommer derfor til at fokusere endnu mere på dette og de små og store tiltag, som mange smykkemærker allerede arbejder med. Modeugen har bæredygtighed øverst på dagsordenen, og det mener vi også skal italesættes omkring smykker,” fortæller de to søstre og tilføjer:

“Denne nye version af The Jewellery Room vil også byde på en ny vifte af brands, idet nye, upcoming brands ofte har et bæredygtigt udgangspunkt i deres forretningsmodel og i deres designs, hvilket er grunden til, at The Jewellery Room – endnu en gang – vil sætte fokus på innovative, fremadskuende brands, som gør en forskel,” siger Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, der, udover at opdatere deres brandfokus, også selv gør, hvad de kan for at tænke miljøvenlighed ind i alle aspekter af deres koncept – store som små. Det ses i alt fra beslutningen om at eliminere alt printpapir til deres fokus på økologi og mindre spild indenfor servering af vand og mad.

Vil ikke være bæredygtighedspoliti

Ifølge Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, er målet med det opdaterede format og nye bæredygtige fokus at bruge deres platform til at starte en dialog og få både brands og forbrugere til at tænke lidt mere over de valg, de træffer – samt selvfølgelig at udbrede forståelsen for, hvad det egentlig vil sige at arbejde med bæredygtighed indenfor smykker.

“Vi ved godt, at ingen er 100 procent bæredygtige, og det er heller ikke vores hensigt at pege fingre eller at være bæredygtighedspoliti, men derimod at bringe de mange forskellige initiativer, som brands gør og faktisk har gjort længe, frem i lyset og på den måde få snakken i gang,” siger Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen, der på trods af deres tætte relation til modebranchen – og herunder modeugen – dog også gerne vil kaste lys på bæredygtighed i smykkebranchen, fordi dens omstilling og udfordringer er anderledes end dem, som tøjindustrien står overfor. Eksempelvis er der indenfor smykkeproduktion ikke i samme grad problemer med overproduktion og spild af ressourcer, idet materialerne ofte er meget kostbare, ligesom at store dele af det sølv og guld, der bruges i dag, er genanvendt. Til gengæld er de indenfor smykker i stedet tale om andre udfordringer, som for eksempel kemisk affald og manglende transparens i leverandørkæden.

Men at opdatere The Jewellery Room handler ikke kun om at fremskynde mere ansvarlighed i smykkebranchen – det bunder også i en strategi om at sikre, at deres koncept fortsat er relevant og attraktivt for de besøgende under modeugen, fortæller smykkeduoen:

“Og så er målet også at skabe en ny og anderledes oplevelse for vores gæster – at præsentere dem for noget mere end kun nye produkter eller et nyt design,” siger de om grunden til deres nye strategi og fortæller, også vil bruge denne sæson til at åbne mere op for forbrugerne ved at livestreame paneldebatten på deres egne kanaler i dag.

En bred platform medfører et ansvar

Men hvorfor er det et kommercielt modeuge-koncept som The Jewellery Rooms ansvar at bruge deres platform til at fremme dialogen om bæredygtighed i smykkebranchen, vil nogen måske spørge? Spørger man The Jewellery Room-stifterne, finder man svaret i en kombination af en personlig  ambition om at bidrage til en grønnere industri og et ønske om at gerne at ville gøre opmærksom på, hvor langt denne branche rent faktisk allerede er. Og så medfølger der som officiel del af Copenhagen Fashion Week en oplagt mulighed for at tage del i modeugens grønne agenda:

“Vi har en platform, der når ret bredt ud, og vi har et ansvar for at fortælle nye historier og give en ny oplevelse til de gæster, der er i modeugen og kommer i The Jewellery Room. Og så er det da også fedt at udvikle os. Og med modeugen som samarbejdspartner giver det rigtig god mening at tage dette skridt nu,” siger de og referer til Copenhagen Fashion Weeks nye, ambitiøse treårsplan. De fortsætter:

“Smykkebranchen er allerede nået ret langt, men det er der ikke så mange, der ved. For eksempel kan man på The Jewellery Room både opleve et brand fra Tyskland, der skaber smykker af brugte mobiltelefoner, og et fra Canada, som har arbejdet med alle 17 FN-mål i en unik smykkekollektion – og så er der også fire-fem bæredygtige britiske brands, der har valgt lige netop vores platform, og det er vi stolte over at kunne vise i København,” afslutter Charlotte Møbjerg Ansel-Henry og Pernille Møbjerg Knudsen.

The Jewellery Room finder sted i dag, fredag den 31. januar 2020 fra klokken 9, og er tilbage i Bruun Rasmussens lokaler på Bredgade i København, som flere gange før har lagt sine rammer til fredagen i smykkernes tegn.