Wood Wood skar ind til benet i deres københavnske modeuge-comeback
Efter at have prøvet kræfter med showformatet under de internationale modeuger i Milano og London, vendte Wood Wood denne sæson tilbage til København med en outdoor-inspireret kollektion, som også fortsatte mærkets konsekvente fokus på collabs.Wood Wood, KPH Volume, torsdag den 30. januar 2020, klokken 18.00.
Wood Wood er et internationalt brand. Det har Karl Oskar Olsen aldrig været bange for at stræbe efter, og mærkets tilstedeværelse på den officielle showkalender i både Milano og London de seneste fire sæsoner har i den grad konsolideret mærkets internationale profil. Men København ligger samtidig så dybt forankret i mærkets brand-DNA, at beslutningen om at vende hjem til Copenhagen Fashion Week og showkalenderen i år virkede som et helt naturligt skridt for Wood Wood.
Karl Oskar Olsen og Brian SS Jensen havde valgt KPH Volumes rå og industrielle rammer som scenen for deres comeback til byen, hvor de etablerede mærket for 17 år siden. Og her blev der serveret stærk jægerte før showstart, så de mange gæster kunne holde varmen i den kolde hal, men også som et virkemiddel for at tydeliggøre temaet for kollektionen. For inspirationen havde Karl Oskar Olsen fundet i Jules Vernes ’Voyages Extraordinaires’, hvilket blev kanaliseret med et udpræget fokus på den outdoor- og utility-tendens, som har været allestedsnærværende i det internationale modebillede (også i Wood Woods kollektioner) de senere år, hvor praktiske jakker med store lommer og grove støvler har været her, der og alle vegne.
Kollektionens udprægede outdoor-fokus blev cementeret fra første indgang, hvor en kvindelig model – akkompagneret af tonerne fra When Saints Go Machine, som med en imponerende live-performance leverede soundtracket til showet – var klædt i en lang parkajakke, tung strik med teksturerede detaljer og et par praktiske, hvide bukser. Selvsamme look blev herefter vist til mændene, og sådan fortsatte Wood Wood deres outdoor-fokus gennem kollektionen, hvor vi også så flere fleeceveste, en puffet anorak i camouflage-mønster, skitøjslignende bukser og sågar et boilersuit.
En af de ting, som i høj grad har været med til at booste Wood Woods internationale profil gennem årene, har været deres evne til konsekvent at gøre designsamarbejder til en grundlæggende del af deres image (der er mere end 50 på CV’et). Det lod sig heller ikke fornægte på catwalken i dag, hvor et nyt sneakersamarbejde med sportsmærket Mizuno blev præsenteret, mens det nye samarbejde med Timberland også var at finde på flere modellers fødder i form af en fortolkning af den ikoniske 6”-støvle.
Wood Wood leverede også flere bud på garderobeklassikere som duffelcoaten i sort og beige, suits i løse silhuetter til kvinderne, den stribede skjorte i et patchwork-look, og tunge uldfrakker og –bukser i løse snit, mens flere looks også dyrkede de sportsreferencer, som ligeledes har været en udpræget del af Wood Woods design-DNA siden begyndelsen. Alt sammen i en nedtonet farvepalet, der sjældent afveg fra jordtonerne.
I det hele taget sad man med fornemmelsen af, at Wood Wood virkelig skar ind til benet med kollektionen, hvor fokus – ikke overraskende – på intet tidspunkt var at vise overraskende showpieces, som alligevel ikke kommer til salg, eller skrue unødvendigt op for stylingen for den sags skyld. Nej, tværtimod var vi vidne til en gennemført anvendelig kollektion i et urbant look, som de fleste kan tappe ind i og forstå. Og hvis det var ambitionen med kollektionen, så lykkedes Wood Wood med det til fulde.
Se hele kollektionen her.