Baum und Pferdgarten: Den quirky tomboy på den forkerte festival
Baum und Pferdgartens AW20-kollektion havde både format og stærke takter, men stod underligt uforløst tilbage.Baum und Pferdgarten, Kedelsmedjen, torsdag den 30. januar 2020, klokken 15.00.
Det strømlinede ville ligge Baum und Pferdgarten-duoen fjernt. Igennem mere end 20 år har den dynamiske duo, Rikke Baumgarten og Helle Hestehave, tværtimod altid dyrket deres forskelligheder og skabt en helhed ud af det, hvor ikke mindst de to Baum-klassikere leopardprint og skotsktern samt farven marineblå har været en rød tråd. Noget, der har indbragt dem flere modepriser gennem årene, blandt andet ELLE Style Awards for Årets designer i 2014 og ’17, åbnet døre til salgskanaler som Mytheresa.com, og givet dem og deres ejere, brødrene Bruun, et nyligt følgeskab af nye investorer. Efter konkursen i 2009 er Baum i dag et solidt brand med et overskud på hele 29 millioner kroner i 2018.
De to designere kender da også deres roller så godt, at de, når de er bedst, tilsammen skaber det perfekte look til den moderne, flabede tomboy, der betragter verden som sin legeplads. En tomboy, der tilmed bliver mere og mere bæredygtig. Men… for der er et men forbundet med Baum: Det er ikke altid, de to par hænder rammer skiven med deres fælles bue og pil. Og derfor er det også altid med en vis spænding, man går ind til et show.
AW20 har overskriften #Baumunity, og med den humor og energi, der altid har kendetegnet de to cool damer, var invitationen et gif-flimmer, der spillede på ordet “und”, som i Rise und Shine, Peace und Love, Rock und Roll, John und Yoko, und und und… Med andre ord var kollektionen tænkt som en hyldest til såvel 70’erne, festivaler og samhørighed.
Men, men, men… det kom bare ikke i helt mål… efter den ellers umiddelbart stærke start med en blazer sat til en voluminøs, stribet see-through-kjole og et par gulvlange sorte herrebukser samt et beslægtet look blot med frakke, gik det hurtigt ned ad bakke, og stemningen i salen fes ud… der var gode takter såsom lækre storternede print i uventet gode farvekombinationer som brun og gul, ikke mindst på en jakke, der mimede skovmandsskjorte med en matchende shopper til; en højhalset marineblå strikvest med store utility-lommer over en lys skjorte, et marine skørt og et par smalle bukser; og en lysegrå ternet, langærmet kjole med tydelig elastikkant i livet. Stort set alt sat til langskaftede støvler og ofte også en safari-sydvest. Men der var desværre for meget, der ikke fungerede. Ikke mindst i form af et nyt træårelignende print i beige nuancer og en lang, leopardplettet kjole, der virkede noget off i sammenhængen. Og ja, jeg ved godt, at det er deres signaturprint, men alligevel…
Baum har så stor en plads i alle danske modehjerter, at jeg bliver beklemt af at se, hvordan de forvalter deres brand. For vi ved jo allesammen, at de kan! Vi ved, at de kan ramme den der flabede, feminine drengethed à la Jean Seeberg i Godards Åndeløs (1960) eller barnet i Chaplins The Kid (1921) lige på kornet. Men AW20-kollektionen stod underligt uforløst – og det er desværre ikke første gang inden for de senere år, det har været sådan. Uanset hvad: Hvis kollektionen her var inspireret af festivaler, skulle Baum måske overveje at skifte skødesløse, syrerockede Woodstock ud med ambitiøse, kreativt tænkende Heartland. Jeg tror, det ville klæde deres fælles tomboy.
Se hele kollektionen her.