Med Rains kan regn og kulde bare komme an
Rains debuterede ved Copenhagen Fashion Week og manifesterede mærkets evne til at skabe både praktisk og stilsikkert tøj til de kolde og regnvåde dage.Rains, Prismen, onsdag den 29. januar 2020, klokken 17.00.
Rains er for længst blevet en forbrugerfavorit og en af dansk modes helt store kommercielle succeshistorier. For på imponerende vis har mærket udfordret måden at tænke og ikke mindst designe regntøj på. Og med et konceptuelt univers, har de sat et solidt aftryk på såvel det danske som internationale modelandskab, hvilket tydeligst blev understreget, da Rains i 2019 var at finde på Financial Times liste over hurtigst voksende virksomheder i Europa – som det eneste modemærke vel at mærke.
Med Rains udvikling in mente, var det derfor også ekstra interessant, at regntøjsmærket i denne sæson for første gang var at finde på kalenderen under Copenhagen Fashion Week.
Den Dorte Mandrup-designede sports- og kulturhal, Prismens, grønne gulv og vægge agerede bagtæppe for AW20-kollektionen, som hurtigt viste sig at blive en magtdemonstration i det, Rains gør bedst: At lave praktisk og veldesignet regntøj og outdoor wear i et minimalistisk look, der gør kollektionerne appellerende for alle, som vil varm og tør igennem de koldeste og våde dage uden at gå på kompromis med sin personlige stil. Men kollektionen viste samtidig også et nyt lag i Rains-regi.
Kollektionen – som i øvrigt var stylet af influencer og kreativ direktør hos Social Zoo, Pernille Teisbæk – var domineret af den scandi-minimalisme, som har defineret mærket fra den første poncho, de sendte på gaden i 2012. Det lod sig allerede afspejle fra første indgang, hvor Olivia Vinten indtog det grønne halgulv i et monokromt look, som bestod af en beigefarvet skjorte, bukser og matchende taske. Det var et look, som samtidig slog fast, at Rains ikke “bare” laver praktisk overtøj, du kan iklæde dig, når du skal fra A til B. Nej, Rains kan faktisk også lave tøj, som du har lyst til at have på fra morgen til aften.
Gennem kollektionen så vi også adskillige bud på både parkaer, veste, anorakker og de puffede og vandtætte dynejakker, som mærket første gang introducerede i 2018. Denne sæson var der flere nyfortolkninger i form af både korte silhuetter, men også gulvlange bud i mere shiny materialer, som kom med diskrete lynlåsdetaljer, der gjorde det muligt at regulære jakkens længde. Og netop de små detaljer var med til at gøre kollektionen og det praktiske tøj endnu mere interessant og relevant på både catwalken, men også når det rammer gadebilledet til næste efterår og vinter.
Der hersker ingen tvivl om, at Rains er et brand med store armbevægelser og ambitioner. Det vidner deres mange butiksåbninger i hele verden – fra Melbourne til New York og Shanghai – de senere år om. Og derfor virkede det også som et stærkt statement, at mærket i dag brugte catwalken til at markere fortsættelsen af deres imponerende rejse. Iklædt Rains kan regn og kulde bare komme an.
Se hele kollektionen her.