Holzweiler laver stadig flot tøj
Det springer ikke i øjnene, men Holzweiler laver bare godt tøj. Det beviste de endnu engang med en kollektion, der excellerede i overtøjet og bød på en løsere silhuet end før.Holzweiler, The Plant CPH, onsdag den 29. januar 2020, klokken 14.00.
Holzweiler har været et populært indspark i Copenhagen Fashion Week, siden de i 2017 rykkede fra Oslo. Det, der startede som et brand udelukkende med tørklæder i silke, uld og kashmir, har nu udviklet sig til et nuanceret og funktionalistisk take på den skandinaviske minimalisme. Behagelige mønstre, gode materialer og en forståelse for, hvad der ser godt ud på kroppen, former det norske brand med Andreas Holzweiler, Duy Ngo, Maria Skappel Holzweiler og Susanne Holzweiler i spidsen.
Showet på The Plant på Amager lod vente på sig. Måske for at minde os om at tage det roligt. Måske ikke. Og modsat deres seneste par shows havde Holzweiler helt droppet at give etuier ud til publikums telefoner, der ellers kan virke forstyrrende for et shows afvikling. Lidt ærgerligt, at de ikke har holdt fast i den strategi, for den var ret fin.
Det tildækkede showlokale blev lyst op af en installation af jord og planter i midten af det hele, og da showet skulle til at starte begyndte en sagte, æterisk baggrundsmusik at spille, mens en stemme bad os om at lytte til vores jords behov. Så var man i tvivl om den klimabevidste vinkel, fik man den lige serveret. Det kan føles lidt unødvendigt, når det nu efterhånden er slået fast, at omsorg for jorden ikke er en trend, men en nødvendighed.
Naturen var da også udgangspunktet for kollektionen, der havde fået navnet ’Our Soil’, og det kunne man se i forskellige print, der tog inspiration fra den norske natur, som et skønt fossilprint og den dybe farvepalet af beige, brune, orange og gule toner. Livet i den norske natur blev også refereret i mange strikkreationer, som for eksempel tog sig flot ud på en oversize strik i grøn- og brunlige nuancer med et fjeldinspireret, historisk mønster, hvor en tilsvarende striktrøje var bundet om skuldrene. Den var flot og tektsturrig, præcis som brandets havde proklameret var en ambition på forhånd, og et perfekt billede på Holzweilers evne til at tage det historiske ind i en moderne kontekst.
Der var ligeledes en flot tekstur i en beige frakke med sildebensquilt, der gav et fint spil til et af de mere klassiske items i garderoben. Den samme struktur gik i øvrigt igen flere gange, blandt andet i et sæt af sølvfarvedebukser og en sort enknapsfrakke. Generelt var overtøjet da også det, der sprang mest i øjnene i en kollektion, der bød på virkelig meget gedigent tøj. Tøj, som man uden at blinke kan se i gadebilledet. Og måske allerede ser.
Allerflottest var et gråternet jakkesæt i forstørrede dimensioner, noget nyt for det norske mærke, der ellers sværger til en mere kropsnær silhuet, matchende grønternet tørklæde, der lå nonchalant over skulderen på modellen, teksturrig strik og en storskygget hat, der sendte dig tilbage i tiden. Tilbage til de autentiske norske landmænd, som var en stor inspirationskilde i kollektionen. Det klædte virkelig mærket med volumen.
Og så må man ikke glemme de mange sko og accessories, som Holzweiler virkelig er dygtige til. Som techy tasker, forskellige moderne variationer af vandresko og -støvler og selvfølgelig de ikoniske tørklæder, der svøb sig om mange af modellerne i fantastiske farvekombinationer perfekt afmålte til det enkelte look.
Se hele kollektionen her.