Copenhagen Fashion Week sætter krav til modebranchen i ny handlingsplan
Kan modeugen gå fra at være en symbolsk og kulturel ramme om sæsonens nye kollektioner til at være en platform for bæredygtig udvikling, der stiller krav til sine deltagende brands? Ny ambitiøs handlingsplan, der vil tage branchen i hånden, præsenteres i dag.Hvordan kan vi omstille vores industri, modebranchen, så den ikke længere tapper på jordens kostbare ressourcer, forurener miljøet og udnytter billig arbejdskraft? Det er det altoverskyggende spørgsmål, når Copenhagen Fashion Week i dag åbner ballet for over 35 shows og præsentationer, der alle præsenterer næste vinters garderobe. Er det, spørger modeugen selv, muligt at omskrive den indflydelse, som modeugen har som arrangerende aktør, så den ikke længere alene influerer til nye trends og dermed nyt forbrug, men i stedet er en driver til at få branchen til at rykke sig i en bæredygtig retning? Dermed turde sætte nogle ambitiøse mål og turde kræve noget af de brands, der ansøger og betaler for at være en del af den officielle modeugekalender.
Det var den ambition, som Cecilie Thorsmark initierede, da hun i januar 2019, som ny direktør for Copenhagen Fashion Week, gav sine første interviews og holdt sin første åbningstale. Bag hende stod, og står stadig, en bestyrelse og et advisory board, der støttede hende til at være så ambitiøs i sine mål som muligt. I dag, et år efter hun for første gang offentliggjorde sine visioner for en bæredygtig modeuge, kan hun – til et pressemøde inden modeugens første show – fremlægge en omfattende treårig handlingsplan for Copenhagen Fashion Weeks grønne omstilling i 2020-2022. En plan, der, udover at ville gøre alle modeugens egne aktiviteter så bæredygtige som muligt, også sætter krav til de deltagende mærkers både show og daglige ageren og, endeligt, markerer ambitionen om at redefinere modeugens rolle, så den året igennem kan inspirere til modebranchens omstilling.
“Det ville være nemt at fortsætte som en paraplyorganisation, der alene faciliterer en ramme omkring modeugen. Men hvad hvis vi rent faktisk kan give denne ramme noget indhold? Være en platform, der ved at stille krav til vores deltagere og vise en vej, man kan gå, kan være med til at skabe forandring. Det er der ikke andre modeuger, der gør,” siger Cecilie Thorsmark til Fashion Forum og fortsætter:
“Vi er i et state-of-emergency og i samtlige verdensdele, mærker man allerede til følgevirkningerne af globale klimaforandringer. Det betyder, at uanset om man repræsenterer en branche, et brand eller sig selv som privatperson ikke kan være sig selv bekendt, hvis man ikke tager ansvar for at agere bæredygtigt.”
Foran hende lå, foruden udfordringen med at skabe en finansiel ballast i virksomheden Copenhagen Fashion Week, der i 2018 mistede sin millionstøtte fra Københavns Kommune, også udfordringen med at få formuleret sin vision til en handlingsplan, der var til at arbejde efter. For snak har vi haft rigeligt af, og det har været vigtigt for at begribe omfanget af den katastrofe, vi står midt i. Men der skal være en handling bag hvert et ord.
Internationale eksperter med på råd
Som første led i sit nye tiltag etablerede Cecilie Thorsmark i januar 2019 Copenhagen Fashion Weeks første bæredygtige advisory board med en blanding af danske og internationale eksperter og brancheprofiler, og det var her, at hun blev yderligere bekræftet i, at hun skulle sætte barren højt og ikke komme med flade lappeløsninger:
“Det var meget motiverende, men også en både stor og spændende udfordring. Som modeuge er vi først og fremmest sat i verden for at støtte det kæmpe erhverv, som modebranchen er. Derfor har en af mine opgaver været at lave en handlingsplan, der har nogle tydelige og ambitiøse retningslinjer, men samtidig ikke sætter så voldsomme krav til virksomhederne, at de enten ikke kan eller vil være med,” fortæller Cecilie Thorsmark, der kort efter sit første møde med sine rådgivere koblede konsulentbureauet In Futurum på som videnspartner. Sammen med dem begyndte hun at konkretisere visionen og den langsigtede strategi med udgangspunkt i FNs 17 Verdensmål. Siden har de identificeret tre mål, nummer 12, 13 og 17, som de har arbejdet ud fra, samt plukket de lavthængende frugter, der lå i virksomheden i forhold til at tage en umiddelbar og omgående handling.
“Ved at lave en handlingsplan, der er både konkret her og nu og langsigtet, ønsker jeg at vise, at det er muligt – selv uden betydelige ressourcer – at skabe forandring,” fortæller Cecilie Thorsmark, der allerede fra august 2019 forbød plastikflasker i show- og præsentationssammenhænge og udviklede en 15-trins guide til en mere bæredygtig showproduktion, der bliver opdateret løbende og delt ud til alle brands, der optræder på kalenderen. Siden har hun med hjælp fra klimaprojektet Ren Sti kortlagt Copenhagen Fashion Weeks CO2-udledning, der sidste sommer blev målt til 45 tons. Det vil sige, at organisationens åbningsmiddag, pressebusser, staff T-shirts, samt hoteller, fly og transport til modeugens gæster brugte det, der svarer til to familiers husholdning i ét år eller 15 returrejser til New York. Da der ikke er andre modeuger – efter vores vidende – som måler deres CO2, er det svært at holde det op imod noget, men CO2-måling er noget, der er stigende opmærksomhed på i andre dele af eventkulturen, hvor musikere som Billie Eilish og Coldplay ligeledes arbejder for at reducere sin CO2-udledning i forbindelse med koncerter.
“CO2-udledningen fra vores begrænsede aktiviteter var jo ikke svimlende høj, men det var en god øvelse i at forstå vores klimaaftryk, samt hvordan vi kan bruge en sådan kortlægning til rent faktisk at reducere. Og hvis vi kan være med til at inspirere andre modebranche- og modeugeaktører til at gøre det samme, så bliver det lige pludselig interessant,” siger Cecilie Thorsmark.
Her og nu action og ambitiøse mål for de næste tre år
Bag hovedoverskrifterne i Copenhagen Fashion Weeks handlingsplan, Reduce (climate impact, resource consumption and waste creation red.), Innovate og Accelerate, ligger de tre af FNs Verdensmål, der handler om at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer, ønsket om hurtig handling for at bekæmpe klimaforandringer samt en styrkelse af det globale partnerskab for bæredygtig udvikling. Planen er inddelt i to dele, hvor den første, Reduce og Innovate, handler om, hvordan vi kan reducere aftrykket af selve eventet, Copenhagen Fashion Week. Anden del, Accelerate, handler om, hvordan modeugen kan blive en platform til at skabe forandring i modebranchen, herunder beskrivelsen af de krav, der i 2023 vil være til hele værdikæden hos alle deltagende brands.
Udover denne første del, der mere end at være Copenhagen Fashion Weeks egen action plan for en umiddelbar ændring mod en mere ansvarlig ageren også kan læses som en opfordring til andre i forhold til, hvordan man kan både gribe lavthængende frugter og starte en bæredygtig strategi, så er det særligt handlingsplanens anden del, der vækker opsigt. For det er her, modeugen sætter en række krav og markerer sin position og indflydelse i branchen. Det er klart, at man også tidligere i modeugens tid har taget stilling til, det billede man gerne ville tegne af dansk mode ud af til med en ambition om international bevågenhed, men det er første gang – så vidt vi ved også globalt set – at der fra en modeuge stilles krav til modebrands’ produktionsgange. Det vil altså sige, at hvis man i januar 2023 ikke kan opfylde 17 minimumsstandarder, såsom at man ikke destruerer usolgt tøj, at man bruger mindst 50 procent certificerede, økologiske, upcyclede eller genanvendte tekstiler i alle kollektioner, kun anvender bæredygtig emballage samt helt undgår affald ved show- eller præsentationsafholdelse, kan man ikke holde show. Og det er ikke det eneste, man bliver vurderet ud fra. Man skal nemlig også optjene en minimum pointscore i en ansøgning, der dækker seks områder i værdikæden: strategisk retning, design, materialevalg, arbejdsforhold, forbrugerinvolvering og showproduktion. Med andre ord, uden tilstrækkeligt mange point og uden opfyldelse af de 17 minimumsstandarder, er der intet show i sigte.
“Vi har arbejdet længe på denne her plan, og jeg håber, at branchen tager godt imod den. Den er ambitiøs, men med tre år før fælden klapper, burde det kunne lade sig gøre for alle. I hvert fald for alle dem, der ønsker en mere bæredygtig profil og er motiverede til at give den en skalle. På den måde håber jeg, at den kan være en god drejebog for brands, og at vi kan være med til at fremme forståelsen for, hvad bæredygtig mode egentlig er.”
Allerede fra næste år vil man som ansøgende brand skulle udfylde skemaet om minimumskravene, som en showkomité med fokus på det bæredygtige aspekt vil screene, men det er som sagt først i januar 2023, at det bliver adgangsgivende. Herudover vil Copenhagen Fashion Week afholde halvårlige seminarer specifikt omkring de bæredygtige adgangskrav, hvor der bliver mulighed for, at brandsene kan få den information, støtte og motivation, de måtte behøve.
“Det er vigtigt for mig at pointere, at vi gør det her for branchen. Ikke imod den. Vi gør det, fordi vi oprigtigt tror, det kan være med til at fremtidssikre virksomhederne i en verden, hvor fokus og efterspørgsel efter grønnere produkter – og virksomheder – fylder mere og mere. Ved at være med på denne rejse kommer man i en kategori som frontløbere på området, og man kommer til at være med til at definere en ny æra i moden globalt set. Det vil – er jeg overbevist om – fremtidssikre modevirksomhederne. Vores industri.”
Pressekonferencen holdes i dag den 28. januar 2020, klokken 9.00 på Hotel Skt. Petri i København. Den fulde plan kan downloades på copenhagenfashionweek.com/sustainability fra klokken 10.00.