Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Fire bæredygtige kollektioner, klubkultur på museum og en modeuge, der er på trapperne

Mens vi venter på Copenhagen Fashion Week i næste uge varmer vi op med nyt fra blandt andre Søren Le Schmidt, Trendsales, Day Et og Minimum.
Mens vi venter på Copenhagen Fashion Week i næste uge varmer vi op med nyt fra blandt andre Søren Le Schmidt, Trendsales, Day Et og Minimum.

Vi har efterhånden sagt det et par gange, men nu kan vi ikke komme meget tættere på: Copenhagen Fashion Week AW20 er på trapperne og bliver skudt igang i næste uge. Og endnu en gang tegner det til at blive en modeuge i både højt gear og med højt niveau.

Her på Fashion Forum er vi vanen tro klar til at klæde jer godt på fra top til tå med oversigter over ugens vigtigste events, interviews med nogle af de mest interessante og aktuelle profiler og, selvfølgelig, anmeldelser af samtlige shows og præsentationer, så alle kan komme helt tæt på AW20-kollektionerne. Med os har vi en række af landets absolut bedste modeskribenter.

Så husk – som altid ­– at følge med herinde, hvor vi hele ugen fra mandag til fredag dagen igennem opdaterer med alt det, du skal vide og se. Og husk også at skrive dig op til vores nyhedsbrev her, hvor vi ugen igennem samler de vigtigste artikler til dig – direkte i din indbakke.

Sidst, men bestemt ikke mindst, vil vi også opfordre dig om at følge med på vores Instagram, hvor vi rapporterer direkte fra modeugen og tager dig med behind the scenes, møder designerne til one-on-ones, giver dig indblik i messerne, glimt fra arbejdslivet på redaktionen og meget meget mere.

Rigtig glædelig modeuge!

Trendsales sætter fokus på re-design

Det er ikke en sjældenhed, at vi i dette format kan berette om nye samarbejder. Men at det samarbejde involverer Trendsales må vist være første gang. Den populære secondhand-platform har teamet op med tre kendte danske kvinder: musiker Jada, aka Emilie Molsted Nørgaard, influencer og blogger Trine Kjær og youtuber Astrid Olsen. Målet med samarbejdet er at sætte fokus på bæredygtighed ved at re-tænke forskellige designs og give tøjet i vores klædeskab en længere levetid. Derfor har Trendsales sat de tre kvinder i stævne ved at bede dem finde én række styles på platformen, som de har skulle re-designe til nye looks. Det er der kommet tre forskellige kollektioner ud af – i alt 52 styles – som hver især afspejler en af de tre personligheder.

De tre kollektioner blev sat til salg på Trendsales i denne uge og overskuddet doneres til organisationen Fashion Revolution. 

Trendsales x Trine Kjær

Day Et på ny og grønnere sti

Og vi bliver ved de grønne kollektioner med nyheden om, at det danske brand Day Et nu har lanceret deres første bæredygtige underlinje. Linjen, der har fået navnet ’Rethink-Relove-Recycle’, består blandt andet af styles, som er lavet af genanvendte materialer, som plastikaffald indsamlet i naturen. Den nye underlinje lanceres som et led i brandets overordnede strategi om at skabe en mere bæredygtig forretning, som blandt andet indebærer et mål om hver tredje style skal være bæredygtigt produceret i 100 procent genanvendte materialer i slutningen af 2020, og 70 procent af alle styles i 2022.

Day Ets nye underlinje bliver officielt lanceret i næste uge under Copenhagen Fashion Week, hvor brandet vil være at finde på CIFF, og vil blive sat til salg i juli 2020.

Søren Le Schmidt breder talentet ud

Den danske designer Søren Le Schmidts kreative talent rækker sig ikke kun til catwalken og den røde løber. I denne uge er han aktuel med et samarbejde med møbelvirksomheden SofaCompany, hvor han har designet to forskellige møbler: en multifunktionel sofa, der kan laves om til en sovesofa, og en puf, som er en kombination af en puf og en spisebordsstol. Begge er betrukket med genanvendte tekstiler kombineret med italiensk anilinlæder – materialer, som designeren også har brugt til sin nye tøjkollektion af blandt andet kjoler og jakkesæt, som han viser frem under sit show til Copenhagen Fashion Week i næste uge. 

Designsamarbejdet sættes til salg online og i  Sofacompanys showrooms den 6. marts 2020.

Minimum sadler om

Day Et er ikke de eneste, der nu har taget hul på den bæredygtige omstilling. I denne uge har det aarhusianske brand Minimum også taget et nyt skridt i den retning. Brandet har nemlig besluttet at omlægge deres faste NOOS-kollektion, ‘Essentials’, så den fremover laves med højere anvendelse af miljøvenlige materialer som eco-vero-viskose, lenzing-viskose, tencel, genanvendt polyester, samt genanvendt og økologisk bomuld. Den nye linje følger desuden den allerede fremlagte strategi ‘Ímpact’, som har til formål at reducere Minimums miljøpåvirkning at sikre mere social ansvarlighed i deres værdikæde.

Relanceringen vil ske flydende i takt med, at brandet udfaser eksisterende styles, men vil som koncept blive præsenteret under modeugen i næste uge på CIFF.

Night Fever

Designmuseum Danmark er klar til at løfte sløret for deres nye, store særudstilling ‘Night Fever: Designing club culture 1960-today’. En udstilling, der har til formål at appellere til de besøgendes sanser gennem både musik, design og mode. Udstillingen tager nemlig – som navnet antyder – sit udgangspunkt i natklubben, og hvordan denne kan ses som en kreativ motor for 60 års musik-, design- og modekultur. Selve udstillingen vil derfor indeholde en bred vifte af elementer, hvor man kan opleve alt fra møbler, grafisk design og arkitektoniske modeller til kunst, film, fotografering og mode.

Udstillingen vises fra den 25. januar til den 27. september 2020 i Designmuseum Danmark på Bredgade 68, 1260 København K. Den er skabt af Vitra Design Museum og ADAM – Brussels Design Museum.