Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Eva Kruse: “Jeg opfordrer alle ledere i modebranchen til at revurdere den nuværende vækstlogik”

Hvordan kan modebranchen blive mere bæredygtig, hvis den fortsætter sin nuværende vækstfokuserede forretningsmodel? Det paradoks er øverst på dagsordenen, når Global Fashion Agenda i dag præsenterer sin opdaterede CEO Agenda for 2020.
Hvordan kan modebranchen blive mere bæredygtig, hvis den fortsætter sin nuværende vækstfokuserede forretningsmodel? Det paradoks er øverst på dagsordenen, når Global Fashion Agenda i dag præsenterer sin opdaterede CEO Agenda for 2020.

Global Fashion Agenda har i dag løftet sløret for dette års opdaterede udgave af deres CEO Agenda – en guide til modebranchens øverste ledere verden over, der vejledes i, hvilke områder de skal prioritere på deres rejse mod miljømæssig og social bæredygtighed for deres virksomhed. CEO Agenda 2020, der igen i år er lavet i samarbejde med Asos, Bestseller, H&M Group, Kering, Li & Fung, Nike, PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target, bliver vanen tro præsenteret i forbindelse med World Economic Forum i Davos i Schweiz, der løber af stablen i denne uge.

Og ligesom sidste års opdatering, der blev præsenteret i januar 2019 og som byggede videre på den første CEO Agenda, der så dagens lys i marts 2018, er 2020-udgaven et produkt af den nyeste viden på området. Derfor er dette års udgave fokuseret på det, som Global Fashion Agenda udpeger som en af de største udfordringer i dag: den traditionelle forståelse af vækst, som ikke længere stemmer overens med verdens stigende bevidsthed om klimaforandringer – et tema, der også vil danne ramme om dette års Copenhagen Fashion Summit til maj. Undersøgelser viser nemlig, at hvis modebranchen fortsætter i nuværende tempo, vil den globale tøjproduktionen stige med 81 procent frem mod 2030 – tal, man vist ikke behøver være ekspert for at indse er ekstremt uhensigtsmæssig for vores allerede overophedede klode. Derfor opfordrer Global Fashion Agenda igennem deres nye CEO Agenda netop branchens CEOs til at prioritere at ’disrupte’ det eksisterende system og opfinde nye forretningsmodeller, som ikke modarbejder den grønne omstilling.

“Vi lever i en tid med hidtil uset overproduktion og overforbrug, og vi skubber simpelthen vores planet ud over dens grænser. Jeg opfordrer alle ledere i modebranchen til at revurdere den nuværende vækstlogik. Det er ikke kun vigtigt for, at de kan fremtidssikre deres forretning, men det er også vigtigt, fordi menneskeheden bliver nødt til at operere indenfor planetens naturlige grænser. Jeg ved, at dette ikke er en let opgave, hvilket er grunden til, at har vi udarbejdet CEO Agendaen som et håndgribeligt værktøj til at hjælpe administrerende direktører med at navigere i bæredygtighed, finde løsninger og beskytte kommende generationer,” siger CEO for Global Fashion Agenda Eva Kruse i en pressemeddelelse.

Udover at sætte fokus på udviklingen af en ny vækstmodel, kaster dette års CEO Agenda også lys på modens påvirkning på verdens biodiversitet. Branchens stigende efterspørgsel på energi, landområder, vand og naturlige ressourcer resulterer i et skadeligt tab af økosystemer og dyrearter, såvel som forurening, som tilsammen er blevet en alvorlig trussel for biodiversiteten.

Ifølge Global Fashion Agenda, er det fortsat nedenstående otte fokusområder, der er de vigtigste for branchens ledere at fokusere på nu og her.

Fire kerneprioriteter til øjeblikkelig implementering:

  • Sporbarhed i forsyningskæde
  • Bekæmpelse af klimaforandringer
  • Effektivisering af vand-, energi- og kemikalieforbrug
  • Respektfulde og sikre arbejdsmiljøer

Fire kerneprioriteter til langsigtet forandring:

  • Bæredygtigt materialemiks
  • Et cirkulært modesystem
  • Fremme bedre lønsystemer
  • Den fjerde industrielle revolution

Du kan dykke ned i de enkelte fokusområder i CEO Agenda 2020 og de nyeste opdateringer hertil her.