Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Fremadstormende dansk skjortebrand i Løvens Hule: “Det var nemt at takke nej”

Joachim Latocha har med skjortemærket Barons fundet vej til både forbrugerne og de kapitalstærke danske investorer – alligevel takkede han nej til det højeste bud i DR-programmets historie.
Joachim Latocha har med skjortemærket Barons fundet vej til både forbrugerne og de kapitalstærke danske investorer – alligevel takkede han nej til det højeste bud i DR-programmets historie.

I sidste uge havde DR premiere på en ny sæson af Løvens Hule. Og endnu en gang var der mode på dagsordenen blandt de håbefulde iværksættere, som stiller sig overfor nogle af Danmarks mest fremtrædende forretningsfolk og investorer.

34-årige Joachim Latocha mødte nemlig op med sit skjortebrand Barons i håbet om at få 750.000 kroner for 7,5 procent af sin virksomhed. Brandet, der specialiserer sig i udelukkende hvide og blå kvalitetsskjorter, vakte hurtigt interesse hos ’løverne’. Det gjaldt især Jesper Buch, der også tidligere i programmet har investeret i buksebrandet Shaping New Tomorrow. Det indbyder dog også til en interessekonflikt, hvorfor han tilbød at opkøbe og ikke investere i Joachim Latochas brand. Først bød han seks millioner kroner, og senere bød han hele 15 millioner – det højeste bud i det populære programs fem sæsoner lange historie. Det blev dog Coolshop-stifter Jacob Risgaards bud, som Barons-stifteren gik med. Et bud, der lød på 750.000 kr. for ti procent af virksomheden.

“Vi er først lige startet, og jeg føler stadig, at vi har en masse, vi skal bevise. Det var nemt at takke nej, for det føles som at stå på startblokken til et løb og så vende om, lige inden startskuddet lyder,” fortæller Joachim Latocha til Berlingske og tilføjer:

“Hvis vi blev en del af Shaping New Tomorrow, så vil vi blive en lille spiller i et stort setup, og så er man ikke længere førsteprioritet. Vi har bygget en forretning på den overbevisning, at kunderne gerne vil købe deres produkter fra specialister frem for generalister. Vi vil gerne være ultra specialiserede i skjorter og gøre dem perfekte, og derfor vil jeg kun fokusere på det.”

Frustrationsfri skjorter

Udover udelukkende at producere klassiske skjorter i farverne hvid og blå, ligger Barons fokus på både kvalitet, bæredygtighed og pris. Det kommer til udtryk idet, at de sæsonløse bomuldsdesigns alle er certificeret med OEKO-TEX 100® standard, samt at Joachim Latocha har skåret alle fordyrende mellemled fra for at holde prisen nede. Hans mål er at gøre det nemmere for de mange danskere, der går i skjorter hver dag og som hellere vil købe ind online end at skulle lede efter den helt rigtige i en fysisk butik – noget som han selv har prøvet på egen krop i sine seks år hos Deloitte, inden han for tre år siden sagde op for at udleve drømmen som iværksætter.

“Jeg gik selv i skjorte hver dag dengang. Vi henvender os typisk til travle forretningsfolk, fordi jeg kan huske frustrationen ved at stå nede i en tøjbutik og lede efter skjorter, når man hellere vil bruge sin sparsomme fritid på noget andet,” siger han videre til Berlingske.

Allerede nu har Joachim Latocha fået godt fat i markedet, idet han, ifølge Berlingske, i 2019 omsatte for otte millioner kroner. Med Jacob Risgaards forretningsekspertise og investering ombord er målet fremadrettet at etablere sig internationalt, heriblandt Sverige, der bliver første land på dagsordenen.