Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Wood Wood og Han Kjøbenhavn tilbage på Copenhagen Fashion Week-kalenderen

Efter flere succesfulde sæsoner på udebane vender de to brands tilbage til København til januar for at støtte op om den Københavnske modeuge. En modeuge, de mener er blevet skarpere, fortæller Jannik Wikkelsøe Davidsen og Karl-Oskar Olsen.
Efter flere succesfulde sæsoner på udebane vender de to brands tilbage til København til januar for at støtte op om den Københavnske modeuge. En modeuge, de mener er blevet skarpere, fortæller Jannik Wikkelsøe Davidsen og Karl-Oskar Olsen.

London. Paris. Milano. Nogle af verdens største modemetropoler har de sidste par år været vært for danske Wood Wood og Han Kjøbenhavns shows, når de to brands har rykket teltpløkkerne op og foldet sig selvsikkert ud på modens anerkendte udebaner. Men nu ser det ud til, at de to ærkekøbenhavnske mærker har fået øjnene op for Copenhagen Fashion Week igen og har besluttet sig for at vende ’hjem’. Både Wood Wood og Han Kjøbenhavn er nemlig at finde på næste sæsons officielle kalender med hver deres show.

Og det bliver uden tvivl åbne arme, der vil møde de to brands, som på hver sin måde har benyttet sig af de internationale modeuger til at manifestere sig yderligere på udenlandsk grund – og selvfølgelig understrege den succes, de hver især må siges at have.

For Han Kjøbenhavns vedkommende har de besluttet at vende retur til Copenhagen Fashion Week efter de to sidste sæsoner i Paris, både fordi København fortsat er en vigtig del af brandets identitet, men også fordi de mener, at den københavnske modeuge har gennemgået en positiv udvikling:

“Vi har været væk fra Copenhagen Fashion Week de seneste to sæsoner, hvor vi har haft fuld fokus på det internationale – og det vil vi fortsætte med. Men København er stadig en stor del af vores brand-DNA, og udviklingen af Copenhagen Fashion Week og dansk mode generelt er vigtigt for os,” siger brandets stifter og kreativ direktør, Jannik Wikkelsøe Davidsen, og uddyber:

“Vi synes, at formatet er blevet skarpere, og der er nu fokus på de relevante ting, som bidrager til udviklingen af de enkelte brands, hvilket er det, modeugen handler om,” fortæller Jannik Wikkelsøe Davidsen videre, der før Paris havde været aktiv med Han Kjøbenhavn på den danske showkalender i næsten et årti.

Tid til at vende tilbage til rødderne

Også hos Wood Wood er der en oplevelse af, at Copenhagen Fashion Week har løftet sig og er blevet en endnu stærkere spiller, som efterhånden kan konkurrere med de internationale modeuger. De ’flyttede hjemmefra’ lidt før Han Kjøbenhavn og har siden AW17-sæsonen været på udebane. Først i Milano, hvor de holdt show i starten af 2017 efter flere års ’show-fri’, og dernæst med tre succesfulde sæsoner i London. At de nu har besluttet at prioritere København igen bunder derfor i at ville støtte op om den voksende danske modeuge, men også i et personligt ønske om at vende tilbage til der, hvor det hele startede:

“Efter at have været på den officielle kalender i Milano og London de sidste fire sæsoner synes vi, at tiden er rigtig nu til at vende tilbage til vores rødder og der, hvor det hele begyndte for Wood Wood for nu 17 år siden. Wood Wood har altid bestræbt sig på at være et internationalt brand, og vi har altid repræsenteret København og det, byen står for. Det er vores kerne-DNA, kvalitet, kreativitet og attitude,” siger Karl-Oskar Olsen, Wood Wood-stifter og kreativ direktør, og tilføjer:

“Vi er glade for at se, at Copenhagen Fashion Week har udviklet sig sammen med byen og har placeret sig som en ekstraordinær modeuge i sæsonen. Vi har det bedste design- og produktionsteam, vi kunne bede om, og vi er meget glade for at vise alle, hvad vi har arbejdet på de sidste seks måneder.”

Det er endnu ikke offentliggjort, hvor og hvornår Wood Wood og Han Kjøbenhavns shows finder sted. Copenhagen Fashion Weeks endelige kalender bliver præsenteret til december.